Megane II -04 Vänster sidoframruta går inte upp.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Megane II -04 Vänster sidoframruta går inte upp.

Post by Northrol »

Som rubriken säger. Framrutan går inte upp. Den gick klockrent igår. Idag började den "hicka" om man körde den upp eller ned - den gick alltså några centimeter för att sedan stanna och man behövde dra/trycka på knappen för att den skulle fortsätta.

När jag kom hem tänkte jag dra upp rutan, men tji fick jag. Rutan gick upp någon cm över dörren, och sedan tvärdött.

Motorn går inte, inget händer, inget rör sig.

Gäller bara vänster sidoframruta, alla andra går klockrent.


Ska göra en nollställning genom att dra ur - på batteriet snart, men har en känsla av att det inte hjälper ett dyft. Så, var ska jag börja felsöka? Hur river man dörren för att för hand kunna dra upp rutan och kila fast den?

Martin
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
anlu
Posts: 33
Joined: 07 Dec 2007, 20:37
Firstname: Anders
Surname: Lundberg
Location: Sundbyberg

Re: Megane II -04 Vänster sidoframruta går inte upp.

Post by anlu »

Hej, Se tex denna tråd som gäller höger sida, men som har samma regulator vilken kan misstänkas:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =7&t=15788
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Megane II -04 Vänster sidoframruta går inte upp.

Post by Northrol »

Hej Anders!

Jag rev ned dörrsidan och kollade på wire-spelet som skulle finnas där, enligt Renaultverkstad, helt uppfransat. Fanns inget annat som kunde vara trasigt.

Såg inget som var trasig, så jag antog att det var själva regulatorn, eller vad den nu ska kallas. Beställt nytt, kommer om några dagar, så jag ska byta själva svarta dosan och hoppas på att det fungerar. Annars så har jag en ny fönsterhiss som någon bättre bevandrad människa än mig får byta ut.

Jag ska ta lite bilder denna gång, tänkte jag. Och ge tips på svordomar och vilka plåster som passar bäst. Och segerdrinken efteråt. Skämt å sido, så ska jag ta kort och lägga upp här, och ge tips till vad man snarare inte ska göra, än hur man ska göra.
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Ränå
Posts: 4
Joined: 30 Dec 2005, 18:12
Location: Landskrona

Re: Megane II -04 Vänster sidoframruta går inte upp.

Post by Ränå »

Min höger fram var också "död" (Megane 2008) . Läste allt som finns att läsa om 6 pins Temic reglermoduler. Var inställd på att reglermodulen var defekt. Min reglermodul såg dock annorlunda ut än de original Temic som säljs i England.
Kontrollerade spänning i modulkontakten på pin 3 och 4 med tändning tillslagen. Fick först inget utslag. Mätte de andra stiften upp-ner (styrsignalerna) och konstaterade att dessa gick till jord när hiss-strömbrytarna aktiverades, helt OK. Mätte återigen mellan pin 3 och 4. Nu fanns det 12v. Anslöt kontakten till modulen och nu fungerade fönsterhissen och har gjort så en lång tid. Klurigt, misstänker kanske ett intermittent ledningsfel till dörrkontakten men det får avvakta om felet återkommer.
Konklusion... Min erfarenhet. Jag tror man ska mäta signaler/spänning i kontakten först för att verkligen konstatera om det är fel på modulen eller ej.
Post Reply