Byte hjulcylinder Clio II

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Byte hjulcylinder Clio II

Post by Statte »

Har fått bakslag på besiktningen på ojämn bromsverkan och läckande hjulcylinder höger bak på min Clio -99, är detta något man vågar ge sig på själv??? Har bland annat bytt skivor och beläggt fram och stötdämpare fram med gott resultat tidigare...
Mvh
Karl Blomström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byte hjulcylinder Clio II

Post by Tony »

Statte wrote:Har fått bakslag på besiktningen på ojämn bromsverkan och läckande hjulcylinder höger bak på min Clio -99, är detta något man vågar ge sig på själv??? Har bland annat bytt skivor och beläggt fram och stötdämpare fram med gott resultat tidigare...
Mvh
bromsrör kan gå sönder om det sitter fast, annars så är det nog luftningen som är det stora problemet.
missförstå mig rätt,men ställer man en sån fråga så kanske man inte har tillräckliga kunskaper för att utföra jobbet säkert, bromsarna är det viktigaste som finns på en bil,
både för dig och andra.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Byte hjulcylinder Clio II

Post by Statte »

Jag missförstår dig rätt :), jag har läst på ordentligt och tror att jag klarar av detta, har även bättre kompetens att rings in om det bli problem.
Det jag undrar nu är bara om ni vet vilken storlek det är på centrumbulten för att lossa trumman?? Sen finns det ju en del olika hjulcylindrar att välja på, hur vet man vilken som passar? Eller får man skruva bort och jämföra??
Mvh
Karl Blomström
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Byte hjulcylinder Clio II

Post by Statte »

Här nu skruvat isär och fått fram 180mm trumma 19mm hjulcylinder och 42mm backar, en fråga. Kan man köpa backar som är 40mm breda?? Har hittat förmonterade till bra pris, går detta??
MVH
Karl Blomström
Post Reply