Laguna III 1,5 dci magisk förändring i förbrukning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Laguna III 1,5 dci magisk förändring i förbrukning

Post by matjo690 »

Har sedan något år en Laguna III 1,5dci. Har alltid tyckt att bränsleförbrukningen legat lite för högt jämfört med mina förväntningar när jag köpte bilen. Blandad körning omkring 0,62-0,65. På vintern uppemot 0,7.
Nu har vi nyligen varit på en lite längre tur till Lycksele (typ 60 mil t.o.r.). På hemvägen hände det magiska. Från att i 100 ha legat på 0,55-0,6 noterar jag att förbrukningen plötsligt låg på ca 0,40-0,45 i 100km/h på plan väg. Även den genomsnittliga förbrukningen har därefter stadigt tickat neråt för att nu ligga på 0,54 (från 0,68 tidigare) trots att vi nu är tillbaka i vår vanliga körning.
Vad kan ha hänt? Verkar ligga närmare 1,5dl/mil lägre nu i förbrukning mot tidigare. Fräste jag ur och rensade partikelfiltret i Lyckselevärmen tro?
Är den slutligen efter 9000 mil inkörd?

Har inte gjort några som helst förändringar på bilen vad gäller däck, service, last eller annat.
Frugan har ju allt som oftast bilen och kör försiktigt men vi kör ändå ganska ofta långkörningar sedan tidigare och har aldrig varit med om detta tidigare. Dessutom brukar jag regelbundet försöka blåsa ur lite då och då på motorvägen.

Ni andra med 1,5 dci, hur ligger er förbrukning? 0,45 på landsväg är ju bra för en så stor bil tycker jag.

Vad tror ni detta kan bero på?


Får se om det håller i sig...


MVH Mattias Josefsson, Boden
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Post Reply