skrammel + mystisk varningsblinkers

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
abbe1001
Posts: 13
Joined: 18 Jul 2012, 19:17
Location: Motala

skrammel + mystisk varningsblinkers

Post by abbe1001 »

Hej igen!

Jag måste bara erkänna först, jag har bara ägt Citroener förut, därav första frågan:

Det skramlar ganska rejält i gupp och ojämnheter. Jag har aldrig ägt en bil med fjädrar i konstruktionen, fjädrar, fjäderben, fjäderbenslagring...var och hur bör man börja felsöka?

Varningsblinkersen går igång ibland när man stänger av bilen. Ingen indikation på instrumentbrädan, brytaren till varningsblinkersen gör varken till eller ifrån, inte blinkersspaken heller, man måste sätta på tändningen alt. motorn och sen stänga av den igen för att det ska sluta... Jag hittar inga kopplingsscheman på nätet (förvånansvärt lite info överhuvudtaget faktiskt!?)... tips?

Med vänlig hälsning
Albert Johansson
Albert Johansson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: skrammel + mystisk varningsblinkers

Post by Stymie »

Välkommen till Renaultvärlden. Är alla Citroëner lika i sin konstruktion eller får vi veta vad du har för Renault? :D

Låter hjulupphängningen i fram eller bak?

Varningsblinkers brukar vara bra att ha. Är det larm på bilen? Om inte, undersök knappen som styr varningsblinkersen. Den kan behöva bytas ut. Vanligt fel på VISSA modeller. 8) :wink:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
abbe1001
Posts: 13
Joined: 18 Jul 2012, 19:17
Location: Motala

Re: skrammel + mystisk varningsblinkers

Post by abbe1001 »

Hoppsan...otroligt klantigt., det gäller en Twingo 1.2 -00

Varningsblinkersen funkar utmärkt, det är bara det att den hoppas igång av sig självt när man stänger av bilen ibland. Dock utan indikation inne i bilen någonstans...

Det skramlar betänkligt i fram, gissningsvis i hjulupphängningen. Ett metalliskt slammer.

Med vänlig hälsning
Abbe

(sen finns det Citroener med fjädrar i hjulupphängningen, jag har bara aldrig ägt eller mekat med nå'n...däremot bytt fjäderben på en uråldrig Mazda 626 men det är en annan historia...)
Albert Johansson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: skrammel + mystisk varningsblinkers

Post by Stymie »

:) inga problem!

Blinkers - så det är när du stänger av motorn som den blinkar? Inte när du låser?

Framvagnen. Du får lyfta upp ett hjul i taget och rucka på det i alla ledder. Med lite hjälp kan du säkert utröna om det styrled, spindelled eller krängningshämmarstag som låter. Är det mycket glappt så ser man det med blotta ögat. I andra fall kan man behöva sätta handen över leden för att känna glappet, ta då hjälp av någon som kan rucka på hjulet eller känna på lederna.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
abbe1001
Posts: 13
Joined: 18 Jul 2012, 19:17
Location: Motala

Re: skrammel + mystisk varningsblinkers

Post by abbe1001 »

Precis, varningsblinkersen hoppar igång ibland efter att man stängt av bilen. Startar man den och stänger av igen direkt slutar den. Ingen indikation inne i bilen dock, bara "ticket" samt lampor som blinkar ute. Har inget larm.

Hade av framhjulen och ruckade idag. Finns visst ingen krängningshämmare! Gullig liten bil... :D På höger sida låg ett bromsbelägg skramligt löst, kan vara det. På vänster sida tyckte jag att fjäderbenet hade väl på mycket spel "på toppen". Även det högra gick att rucka lite på men inte som i samma omfattning som det vänstra. Hur mycket spel är ok? Jag skruvade isär och gummina i konstruktionen verkar inte så slitna men det kanske de är ändå?

Med vänlig hälsning
Abbe
Albert Johansson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: skrammel + mystisk varningsblinkers

Post by Tony »

Krängningshämmarinfästningarna kan skrammla om dom är glappa.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
abbe1001
Posts: 13
Joined: 18 Jul 2012, 19:17
Location: Motala

Re: skrammel + mystisk varningsblinkers

Post by abbe1001 »

Det är möjligt men jag kan inte se att den här lilla bilen ens har en krängningshämmare fram...! :)
Albert Johansson
Post Reply