Renault Clio -04 "varningslampa för avgaskontroll!" lyser

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
gustavclaesson94
Posts: 7
Joined: 18 Jan 2014, 12:46
Location: Värnamo

Renault Clio -04 "varningslampa för avgaskontroll!" lyser

Post by gustavclaesson94 »

Hej,

Har en Clio 1,6 -04 som rullat 13xxx mil.

När jag körde idag så tändes plötsligt den gula lampan för avgaskontroll. I övrigt går bilen fint, inga konstiga läten, känner inte av att den inte skulle ge full effekt, ingen ryckig gång osv.

Har tidigare haft strul med den lampan efter en motortvätt, då vatten trängde in vid ena tändspolen så den misstände. Då blinkade lampan vid gaspådrag (alltså inte permanent som nu), efter att jag lyfte upp alla o torkade ur den som var blöt har jag inte haft några strul. Då gick bilen som sagt ryckigt vilket jag inte känner av nu, o JA, jag har inte motortvättat nu.

Det enda ytterligare som jag kan anmärka på är att lampan "förtändning/elektroniskt fel" har blinkat till vid ett fåtal tillfällen. Har då bara stängt av bilen o sedan startat igen så har den slocknat.

Är det någon som har något förslag/varit med om samma sak tidigare? Känns knappt som att det är nån tändspole, borde märkts när man kör tycker jag... Har googlat runt o fått fram just tändspole, lambdasond, katalysator typ.
Tacksam för svar!

Ska gå ut o dra ur batteriet nu över natten o hoppas det hjälper!
Gustav Claesson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Renault Clio -04 "varningslampa för avgaskontroll!" lyse

Post by Starbright »

Be någon som har en felkodsläsare att läsa ut bilen och ta reda på vad som är fel istället för att försöka trolla bort lampan. Om man ignorerar lampan kan det få värre följder beroende på vad som är fel.
Johnny Söderström
skallkroken
Posts: 3
Joined: 18 Sep 2014, 20:24
Location: Göteborg

Re: Renault Clio -04 "varningslampa för avgaskontroll!" lyse

Post by skallkroken »

Kanske redan åtgärdat nu men kan i alla fall vara
en tändspole som är ur funktion. Fast 'skakar' bilen litet mer än normalt
Lars Horn
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Renault Clio -04 "varningslampa för avgaskontroll!" lyse

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Din beskrivning stämmer med vad jag råkade ut för något år sedan.

Min bil gick som en påse nötter.

Orkeslös högg på samtliga växlar och det lyste som en julgran av alla varningslampor vid instrumentbrädan.

Kör du länge med detta fel så kan det kosta dig en större summa för reparation.

Plus att katalysatorn kan palla ur och skada systemet ännu mer.

Jo just 2 tändspolar var trasiga för mig.

Passade på att även byta tändstiften.

Hoppas det ordnar sig för dig också.

MVH:LG
gustavclaesson94 wrote:Hej,

Har en Clio 1,6 -04 som rullat 13xxx mil.

När jag körde idag så tändes plötsligt den gula lampan för avgaskontroll. I övrigt går bilen fint, inga konstiga läten, känner inte av att den inte skulle ge full effekt, ingen ryckig gång osv.

Har tidigare haft strul med den lampan efter en motortvätt, då vatten trängde in vid ena tändspolen så den misstände. Då blinkade lampan vid gaspådrag (alltså inte permanent som nu), efter att jag lyfte upp alla o torkade ur den som var blöt har jag inte haft några strul. Då gick bilen som sagt ryckigt vilket jag inte känner av nu, o JA, jag har inte motortvättat nu.

Det enda ytterligare som jag kan anmärka på är att lampan "förtändning/elektroniskt fel" har blinkat till vid ett fåtal tillfällen. Har då bara stängt av bilen o sedan startat igen så har den slocknat.

Är det någon som har något förslag/varit med om samma sak tidigare? Känns knappt som att det är nån tändspole, borde märkts när man kör tycker jag... Har googlat runt o fått fram just tändspole, lambdasond, katalysator typ.
Tacksam för svar!

Ska gå ut o dra ur batteriet nu över natten o hoppas det hjälper!
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply