Laguna -02 Startmotor går runt men startar inte ibland.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Laguna -02 Startmotor går runt men startar inte ibland.

Post by p.kristiansson »

Hej på er!

Fått problem med min Laguna 1.6 -02.. Vissa gånger när jag skall starta bilen så vägrar den hoppa igång. Startmotor drar runt som den skall men inte en tendens till att tända, hosta eller någonting. Men så rätt vad det är hoppar den igång precis som vanligt, utan varken ha hackat till eller gått orent eller annat. Från stendöd till perfekt gång... Sen kan den funka några dagar, någon vecka sen samma sak igen.
Första gången jag märkte av detta var i somras, strax efter den varit på verkstad för kamremsbyte. Det leder ju till att misstänka att något skett i samband med åtgärden, dvs. nån kontakt som inte sitter i, någon kabel som blivit klämd, bränsleledning, osv. Saken är bara att verkstan ligger en bra bit från där jag bor och vill helst inte vara av med bilen igen.. Å andra sidan kan det ju vara en tillfällighet att felet uppenbarar sig just efter bytet..
Så därför, kära vänner vänder jag mej till er för goda råd.
Låt säga att han kommit åt något vid k-rems bytet, vad sitter där som kan ha med det här att göra?
En annan sak jag ser här på forumet som kan ge de här fenomenen verkar vara svänghjulsgivaren.. Problemet är att jag inte vet var den sitter, och kan inte hitta någon bra bild på det heller. Så om någon misstänker att den kan vara skurken och vet var den sitter skulle jag bli glad för svar. Bifogar en bild på hur det ser ut under huven..

ALLA goda råd tas tacksamt emot!

Image
Per Kristiansson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Laguna -02 Startmotor går runt men startar inte ibland.

Post by Starbright »

Dålig / glapp svänghjulsgivare med 99% säkerhet.
Johnny Söderström
p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Re: Laguna -02 Startmotor går runt men startar inte ibland.

Post by p.kristiansson »

Ok, bra, men var sitter skiten?

Tack på förhand.


Per
Per Kristiansson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laguna -02 Startmotor går runt men startar inte ibland.

Post by Tony »

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Re: Laguna -02 Startmotor går runt men startar inte ibland.

Post by p.kristiansson »

Tack för ditt svar Tony, jag såg det är gamla inlägget från dej redan igår men tyckte bilderna såg så annorlunda ut mot hur min såg ut.. Sen hittade jag på ett engelskt forum att den är väldigt väl gömd nedanför luftfilter hållaren, att man med fördel behövde ha en spegel för att de den.
Så nu blir det en ny koll ikväll igen..


/ Per
Per Kristiansson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laguna -02 Startmotor går runt men startar inte ibland.

Post by Tony »

p.kristiansson wrote:Tack för ditt svar Tony, jag såg det är gamla inlägget från dej redan igår men tyckte bilderna såg så annorlunda ut mot hur min såg ut.. Sen hittade jag på ett engelskt forum att den är väldigt väl gömd nedanför luftfilter hållaren, att man med fördel behövde ha en spegel för att de den.
Så nu blir det en ny koll ikväll igen..


/ Per
jo den sitter ju fast på växellådan så att lyfta på huven och tro att man ser den är väldigt svårt, många vet ju inte ens i vilken ände dom skall kolla, så länken skall bara ses som ett allmänt hjälpmedel, kan inte ta kort på varje enskild renault, när komponenten i stort sett ser likadan ut och sitter på samma ställe.
Lycka till.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Re: Laguna -02 Startmotor går runt men startar inte ibland.

Post by p.kristiansson »

Det förstår jag allt.. Jag ser hur mycket tid du och några andra lägger på att hjälpa oss här på forumet och det skall ni ha all respekt och stort tack för!

/ Per
Per Kristiansson
Post Reply