Slående ljud i framvagn vid bromsansättning och färd bakåt.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
smajlet
Posts: 7
Joined: 24 Feb 2012, 09:25
Location: Kungälv

Slående ljud i framvagn vid bromsansättning och färd bakåt.

Post by smajlet »

Hej

Jag har försökt söka efter det här problemet både på nätet och här på forumet, men utan resultat.

Nu till problemet:

Jag har en Renault Megane sport tourer 2011 som rullat 8500 mil.

Ett problem som har visat sig nu under det senaste halvåret, är att när jag kör bilen framåt så märker man inget.

Det är först när man har kört med bilen hem från t.ex jobbet.

När jag kommer hem så backar jag in min bil på parkeringen, och när jag har backat så långt som jag vill så får man ansätta bromsen för att inte fortsätta bakåt.

Det räcker med att man snuddar pedal så slår det till på höger sida i framvagnen. ganska ordentligt, min sambo som sitter bredvid känner det i golvet på passagerarsidan och det hörs väldigt tydlig.

Jag har garantier kvar på bilen så jag vände mig till aktoriserad verkstad och de byte ut nedre länkarm höger fram. Men nu hjälpte inte det, så nu undrar jag om någon har haft eller har samma problem.

Kanske någon som vet vad det kan vara för problem.

Tack på förhand
Med vänlig hälsning

Nicklas. :racesmile:
Nicklas Andersson
smajlet
Posts: 7
Joined: 24 Feb 2012, 09:25
Location: Kungälv

Re: Slående ljud i framvagn vid bromsansättning och färd bak

Post by smajlet »

Hej

Jag har en teori om vad det kan vara som låter.

Jag plockade ner bromsarna fram och rengjorde alla anligningsytor noga. Märkte att bromsklossarna glappade väldigt upp och ner.

Satte på ett tunt lager kopparpasta på alla anliggnings ytor och sedan lite tjockare på bromsklossarnas delarna som ligger runt glidskenan till oket, kommer inte riktigt ihåg vad delen heter som sitter kvar trots att man har arbetat som mekaniker. :oops:

Det är den delen som man skruvar fast oket med glidpinnarna i. :lol: kört ett par veckor och kan inte höra något specielt ljud. Ibland är det ett litet dovt ljud som knäpper till men det är inget mot vad det var innan, då det slog ordentligt med vibrationer på passagerargolvet.

Med vänlig hälsning Nicklas. :wink:
Nicklas Andersson
Post Reply