Clio 3: Skrammel bak & vridet säkerhetsbälte

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Marcus.
Posts: 4
Joined: 16 Sep 2014, 11:07
Location: Stockholm

Clio 3: Skrammel bak & vridet säkerhetsbälte

Post by Marcus. »

Hej,

har nyligen köpt en Clio 3 5-d tillverkad 2011-07. Är nöjd än så länge men det är 2 saker som jag stör mig på...

Säkerhetsbältet på förarplatsen är vridet ett halvt varv. Dvs. när man sätter på sig bältet så är det svårt att få det helt jämnt över kroppen. Finns det något enkelt sätt att rätta till det?

Sen stör jag mig på skrammel som kommer bakifrån, tror det är något från inifrån bagageutrymmet men kan inte lokalisera det. Låter snarare som plast som skramlar än någon bussning eller stag som börjar bli slitet. Låter inget då man kör över t.ex. fartgupp, men vid mindre vibrationer skramlar det.

Har som sagt svårt att lokalisera var exakt det kommer ifrån, någon som har tips på vad man kan kolla?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Clio 3: Skrammel bak & vridet säkerhetsbälte

Post by Tony »

Marcus. wrote:Hej,

har nyligen köpt en Clio 3 5-d tillverkad 2011-07. Är nöjd än så länge men det är 2 saker som jag stör mig på...

Säkerhetsbältet på förarplatsen är vridet ett halvt varv. Dvs. när man sätter på sig bältet så är det svårt att få det helt jämnt över kroppen. Finns det något enkelt sätt att rätta till det?

Sen stör jag mig på skrammel som kommer bakifrån, tror det är något från inifrån bagageutrymmet men kan inte lokalisera det. Låter snarare som plast som skramlar än någon bussning eller stag som börjar bli slitet. Låter inget då man kör över t.ex. fartgupp, men vid mindre vibrationer skramlar det.

Har som sagt svårt att lokalisera var exakt det kommer ifrån, någon som har tips på vad man kan kolla?
Bara vrida på bältet, ibland kan de vända sig där dom löper
Be någon sitta i baksätet och lyssna känna på saker
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Clio 3: Skrammel bak & vridet säkerhetsbälte

Post by Baggis »

Det är inte låsdelen på bältet som är ett halvt varv fel? För det brukar ju gå att vika ihop bältet så att det blir ett "snett veck" vilket man tvingar bältet över och då hamnar låsdelen på andra sidan bältet.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Clio 3: Skrammel bak & vridet säkerhetsbälte

Post by john »

Namn och ort gäller fortfarande på inläggen enligt forumsreglerna Tack 8)
John Ignell Enviken
Marcus.
Posts: 4
Joined: 16 Sep 2014, 11:07
Location: Stockholm

Re: Clio 3: Skrammel bak & vridet säkerhetsbälte

Post by Marcus. »

Tack för hjälpen, bifogar en bild för att visa hur bältet ser ut. Förstår dock inte hur det är att bara vrida till det..? Som in ser pekar själva "haken" inåt istället för utåt.

Image
Marcus Flodberg, Stockholm
Renault Clio III
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio 3: Skrammel bak & vridet säkerhetsbälte

Post by Stymie »

Det är som Baggis säger, låsbygeln har lyckats vrida sig runt ett halvt varv. Brukar vara en rolig övning att vända tillbaka.

Dra ut en bit av bältet.
Vik bältet, diagonalt, dubbelt på längden.
Pressa låsbygeln över den dubbelvikta delen.
Klart.

Det kan ta några försök innan man lyckas.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Marcus.
Posts: 4
Joined: 16 Sep 2014, 11:07
Location: Stockholm

Re: Clio 3: Skrammel bak & vridet säkerhetsbälte

Post by Marcus. »

Lyckades vrida tillbaka bältet efter några försök, tack för hjälpen!
Marcus Flodberg, Stockholm
Renault Clio III
Post Reply