Skvalpande ljud

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kineto
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2014, 16:04
Location: Falun

Skvalpande ljud

Post by Kineto »

Jag har sedan en tid tillbaka kunnat höra ett skvalpande/plaskande ljud framifrån när jag varvar motorn lite på min Clio -00. Det handlar inte om tilltäppt dränering nedanför vindrutan, det verkar inte heller hända endast när det har regnat.

Vad tusan kan detta vara?

Tacksam för alla tips och idéer!
P e t e r D e g e r m a n
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Skvalpande ljud

Post by Tony »

fyll på kylvätska, det är nog dåligt med det. då kan det skvalpa i värmepaketet
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Skvalpande ljud

Post by MartinB »

Med risk för att skriva något du redan testat; har du (eller någon som hjälper dig) gungat bilen medan du lyssnar under huven?
Med motorn avstängd borde man kunna höra skvalpande ljud tydligt, tycker jag.
Det blir kanske till och med skillnad om motorn är igång eller inte...
Martin Bjelk
Megane CC -04
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Skvalpande ljud

Post by Robin »

Skulle gå på Toneys linje. Luft i systemet kan ibland ge ifrån sig ett skvalpande ljud.

Fyll på och se till att få ur luften så kanske det blir tyst.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Kineto
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2014, 16:04
Location: Falun

Re: Skvalpande ljud

Post by Kineto »

Jag har fyllt på kylarvätska men det skvalpar fortfarande. Räcker detta för att få ur luft ur systemet?

Har inte testat att gunga på bilen men ljudet hörs när man varvar motorn, inte annars.
P e t e r D e g e r m a n
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Skvalpande ljud

Post by Stymie »

Det brukar finnas en eller ett par luftskruvar på högpunkter i kylsystemet. Vet inte hur det ser ut på Clio -00 tyvärr.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Kineto
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2014, 16:04
Location: Falun

Re: Skvalpande ljud

Post by Kineto »

Okej, hittade tyvärr inga luftningsskruvar, vet inte ens hur de ska se ut eller var de brukar sitta. Det enda jag kunde se var nån konstig grej på slangen som gick från kylarvätskebehållaren som såg ut som en ventil av något slag men som inte gick att öppna.
P e t e r D e g e r m a n
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Skvalpande ljud

Post by Stymie »

Luftskruvarna brukar vara en platt plasthatt, ca 1,5-2cm i diameter, med taggig kant.Sitter på en upphöjning på slangarna. Ibland vid termostathuset som en plasthatt.

Men, vad har du för motor? D7F, K7J, K4J, K4M, F4R? De ser så att säga olika ut ... Med svar på det kanske vi kan hjälpa...

Så här ser det ut på en nyare Clio
https://www.youtube.com/watch?v=8WhSG5Lecqc
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Kineto
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2014, 16:04
Location: Falun

Re: Skvalpande ljud

Post by Kineto »

Det är en K7J.

Jag hittade visserligen en upphöjning på en av slangarna (det var den jag försökte beskriva tidigare) men det fanns inte nån plasthatt eller liknande.
P e t e r D e g e r m a n
Kineto
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2014, 16:04
Location: Falun

Re: Skvalpande ljud

Post by Kineto »

Har tyvärr inte lyckats lösa problemet. Vad jag funderar över är om det verkligen kan skvalpa/plaska som en följd av luft i kylsystemet? Det låter nästan som att man vispar runt i en balja fylld med vatten. Finns det någon annan möjlig orsak till detta ljud?
P e t e r D e g e r m a n
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Skvalpande ljud

Post by Tony »

Kineto wrote:Har tyvärr inte lyckats lösa problemet. Vad jag funderar över är om det verkligen kan skvalpa/plaska som en följd av luft i kylsystemet? Det låter nästan som att man vispar runt i en balja fylld med vatten. Finns det någon annan möjlig orsak till detta ljud?
varför skulle inte det kunna låta om det är luft i systemet?
en pump som pumpar vatten i ett slutet system om det inte är helt vattenfyllt skulle det lätt kunna göra det, dessutom har jag redan hjälpt en med just en clio med plaskande ljud och i den var det iaf luft i systemet och en påfyllning löste problemet.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Kineto
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2014, 16:04
Location: Falun

Re: Skvalpande ljud

Post by Kineto »

Okej, har dock inte lyckats lokalisera luftningsskruven. Får leta vidare...
P e t e r D e g e r m a n
Post Reply