Renault Kangoo -03 med bromsproblem.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jonnie__b
Posts: 6
Joined: 20 Sep 2014, 13:34
Location: Jönköping

Renault Kangoo -03 med bromsproblem.

Post by jonnie__b »

Har precis köpt en Kangoo -03 och märkte ganska tidigt ett problem med bilen då jag bromsar.
Måste också tillägga att jag inte är väldigt motorkunnig men inte helt bakom flötet heller.
Nu till problemet med bromsarna. Det är nämligen så att när jag trycker väldigt lätt på bromsen så vill bilen vika till höger inte konstant men bara som en liten "nickning" samtidigt som ratten "nickar" till vänster. Det är precis i början av inbromsningsskedet det händer. Men när jag tvärnitar bilen så händer inget av det ovanstående.
Är det någon som kanske kan hjälpa mig att förklara felet för mig eller om ni har följdfrågor på problemet så ska jag försöka svara så gott jag kan.
Jonas Grönberg
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Renault Kangoo -03 med bromsproblem.

Post by Göte J »

Jag skulle nog börja med att ta loss bromsklotsarna och känna så de inte kärvar i oken. Samt kolla att oket glider lätt på glidpinnarna. Sen puts rent för rost och så, samt smörja kanterna på klotsarna med kopparpasta. Om oket inte glider lätt, ta även lös glidpinnarna och gör rent och smörj med gummivänlig smörja. Om gummitätningarna är otäta, byt!
// Göte j
jonnie__b
Posts: 6
Joined: 20 Sep 2014, 13:34
Location: Jönköping

Re: Renault Kangoo -03 med bromsproblem.

Post by jonnie__b »

Tack Göte jag ska prova detta. Jag återkommer efter jag gjort det.
Jonas Grönberg
Post Reply