ABS-lampan mm lyser på Laguna-04

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
javelinxx
Posts: 3
Joined: 21 Sep 2014, 16:33
Location: klippan

ABS-lampan mm lyser på Laguna-04

Post by javelinxx »

Har en Laguna 2.0 turbo -03. har lagt in en tråd om detta förr. Vet inte vad jag skall göra. Min hastighetsmätare fungerar inte, ej heller färddator, farthållare eller ESP. ABS-lampan lyser tillsammans med motorlampa och handbroms. Jag har gjort följande saker. Bytt hjullager runt om (alltså nya magnetringar), bytt alla fyra ABS-givarna samt bytt en dyr ABS-hydraulenhet med integrerad styrenhet. Trots allt detta så vill inte möget fungera. Vet inte vad mer jag skall göra (bortsett från att skrota bilen). Har snart lagt ut mer pengar på detta än vad bilen är värd. Om någon har något tips så vore jag evigt tacksam.
Anneli Enryd
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: ABS-lampan mm lyser på Laguna-04

Post by Starbright »

Vore det inte bättre att söka fram felet istället för att byta komponent på komponent.

har du någon felkod registrerad?
bytte du till en ny hydraulenhet eller en begagnad?

Eftersom Motorlampan och ESP/ABS lampan lyser så har du garanterat felkoder. Vore intressant att få reda på vilka för att kunna komma med tips och råd.

Du kan ju ha ett kabelbrott t.ex, därför är det mycket dumt att lägga ned så mycket pengar som du gjort utan att felsöka vad som är fel.
Johnny Söderström
javelinxx
Posts: 3
Joined: 21 Sep 2014, 16:33
Location: klippan

Re: ABS-lampan mm lyser på Laguna-04

Post by javelinxx »

Den enda kod som jag fått fram är P0500. ESP lampan lyser inte.
När jag bytte ABS-enheten (begagnad) så fick jag farthållaren att fungera (lampan lyste när jag tröck på knappen och det stod SET i displayen för inställning av hastighet). Detta varade bara ca 15 sekunder sen var den död igen. Borde inte kunna ställa in hastighet då hastighetsmätaren inte fungerar. Anledningen till att jag bytt alla dessa prylar är goda råd från forumet. Funkar inte det så pröva med det osv.
Anneli Enryd
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: ABS-lampan mm lyser på Laguna-04

Post by Mats »

Det är inte bara att byta styrenheter hur som helst på en bil med CAN bus. Om det inte är rätt version av CAN så kan dom inte kommunicera rätt. Sen måste också vissa av enheterna konfigureras för att bussen ska fungera och att gå att ens felsöka. I lagunans fall är absenheten en sån nyckelenhet.
/Mats Nilsson #524
Post Reply