Kärvande bromsok bak Scenic RX4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
adjskara
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2013, 13:33
Location: Lidköping

Kärvande bromsok bak Scenic RX4

Post by adjskara »

Hej!

Jag har kollat lite och läst och gissar mig till att även jag måste både pressa och skruva in kolven i oket bak....MEN kolven rör sig inte alls :x

Jag har försökt skruva utan tryck men inte ens med rörtång går det att snurra eländet så vad gör jag?
Är det ide att först försöka få ut kolven helt eller ska jag bara smörja och bruka mer våld?

På något sätt så fungerar ju ändå oket då jag bromsar men beläggen är helt slut så jag måste få in kolven för att få dit nya!
ADJ Anders D Johansson från Lidköping vid Vänern
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Kärvande bromsok bak Scenic RX4

Post by Baggis »

Jag har bytt belägg flera ggr men har aldrig drabbats av att de sitter fast totalt. Jag har iofs varje gång använt det speciella verktyg som finns som både pressar och skruvar samtidigt så vet inte hur det skulle ha fungerat utan. Hur verkar damasken? För hade ett främre bromsok där det var hål i den och då hade det rostat inuti så pass så jag fick byta det efter flera försök att få igång det med smörjning och "motion".
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
adjskara
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2013, 13:33
Location: Lidköping

Re: Kärvande bromsok bak Scenic RX4

Post by adjskara »

Damsaken sitter löst men kolven ser riktigt bra ut efter lite tvätt.
Eftersom damasken är lös funderade jag på om jag va tvungen att ta bort kolven men tänket först provat att få in den i botten...
ADJ Anders D Johansson från Lidköping vid Vänern
RENAULT B
Posts: 24
Joined: 20 Sep 2014, 01:44
Location: Jönköping

Re: Kärvande bromsok bak Scenic RX4

Post by RENAULT B »

Hej adjskara.

Jag brukar försöka spreja in lite WD40 runt kolven, alltså innanför damasken.
och sedan ta en stor polygrip. Det brukar hjälpa :racesmile:
Amoth Salag

Renault clio 1.4 00:a
Post Reply