Yttre drivknutsproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lassemannen
Posts: 2
Joined: 27 Sep 2014, 20:22
Location: Hultsfred

Yttre drivknutsproblem

Post by Lassemannen »

Hej där!

Jag är ny medlem här på forumet.
Lars-Göran var namnet.

Ägare till en renault trafic 2004 års modell.

Nu till frågan.

Skall byta damask på de yttre drivknutarna men det är helt omöjligt att få loss drivknutarna.
Jag har letat efter en klämring, den som man skall vidga för att få loss drivknuten men det finns ingen. Tänker att den låses med den däringa C-ringen som sitter lite längre in på splinesen. Knackar lite försiktigt med drivaxeln på bilen men inget händer. Blir lite mer desperat och använder en liten slägghammare men inget händer.
Far till Biltema och köper mig en drivknutsavdragare och tänker att nu vore det väl ändå dags. Spänner det hela så nästan gängorna ger upp på drivxeln. Den lossnar inte!!!

Värmed med värmepistol med drivknuten sitter som berget!

Har ni tips på hur man ska göra? Dessa tips tas tacksamt emot.
Vill inte behöva köpa en hel drivaxel för 2500 kr när det bara är damasken som behöver bytas. Kan nämnas att damaskerna är av hårdgummi så jag vågar inte använda verktyget som spänner upp damasken utan att denna går sönder.

*rådvill*
Lars-Göran Larsson
Lassemannen
Posts: 2
Joined: 27 Sep 2014, 20:22
Location: Hultsfred

Re: Yttre drivknutsproblem

Post by Lassemannen »

Nu skiter jag i drivknutarna från hel***et. Köpte ett par nya gummidamasker och slipade rent drivknutarna hjälpligt. På med lite rostätare och ny färg så blir det nog bra.
Undrar bara hur f-n jag får av drivknutarna när de blir slut?
Lars-Göran Larsson
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Yttre drivknutsproblem

Post by Göte J »

Det enkla svaret, antar jag, är väl att yttre knutarna går ej att ta bort från axeln. Man får bita i det sura äpplet och köpa en komplett axel. Men man behöver ju inte gå till Volvo och köpa den, det finns ju gott om pirater tex.
Sen vad beträffar gummidamasker så finns det pirattillverkare som gör sådana i så elastiskt matrial att de går att kränga över drivknuten. Har iofs ej anvät dom själv så jag vet nåt om livslängd, men ryktesvis fungerar de.'
// Göte J
Post Reply