Elektronikfel vid kallt väder

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ollerwe
Posts: 4
Joined: 01 Oct 2014, 15:00
Location: Gottröra

Elektronikfel vid kallt väder

Post by ollerwe »

Hej

Jag har en Renault Grand Scenic 2008 och sedan i vintras dras den med ett problem som varken den lokala verkstaden eller Renault i Uppsala lyckades lösa.

Min bil står parkerad ute. Efter en natt med minusgrader, eller rättare sagt, efter varje natt vid minusgrader vill den inte starta. Startmotorn kommer inte igång, instrumentpanellen förvandlas till en julgran, meddelande om oljefel, fel på handbromsen eller batteriet tar efter varandra. Kylfläkten kommer igång för fullt som om motorn kokade och den går inte att stänga av. Man måste koppla bort batteriet för att få stopp på eländet.

Kuppefläkt och varmlufpistolen i kupén tills det blir varmt i bilen löser problemet. Bilen startar som den ska och kan användas och parkeras ute korta perioder utan men. Tills man parkerar över natten och det hela börjar igen.
Nu listade jag ut problemet men redan hade en mekaniker försökt fixa handbromsen och sålde mig ett nytt batteri och Renault Uppsalahan byta generator (!). Förgäves förstås, problemet fanns inte där.

Jag undrar: finns det någon låda, kort eller krets där dator/elektronik funktioner är samlade i bilen? Om jag riktar värmen mot den kanske går det fortare att få bilen igång lite snabbare?

Idag, med bara -2 ute och en varm kupé efter en timmes varmare, ville inte bilen starta. Då tog jag varmluftspistolen och blåste lite försiktigt på några lådor bredvid och bakom batteriet. Och bilen startade. Kanske en tillfällighet.

Men det vore skönt att ha något att sikta på!
Tacksam för tips och kommentarer. Bilen ska till verkstad och stå över natten när det är riktigt kallt så att de kan se problemet. Om jag kör bilen där är den varm och felet uppstår inte alls. :-(
Tills dess vill jag använda bilen även om det är kallt.
Hälsningar
Erico
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Elektronikfel vid kallt väder

Post by Stymie »

Komplett namn i profilen krävs normalt för att glada personer ska svara. Jag som är ett surkart kan svara i alla fall :wink:

Läs här:
http://www.renaultforums.co.uk/showthre ... 355&page=1

Sammanfattningsvis, det kan vara problem med reläer/kablage strax under batteriet, eller till och med hela säkringcentralen (under huven) där dräneringen inte fungerar. Jag skulle dock gissa på ärgat kablage vid reläerna ovanför hjulhuset.

Dessutom finns det modeller som har en felaktig radio ... vilket urladdar batteriet. Det verkar dock inte vara så i ditt fall.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ollerwe
Posts: 4
Joined: 01 Oct 2014, 15:00
Location: Gottröra

Re: Elektronikfel vid kallt väder

Post by ollerwe »

Tack för svaret!
Jag vet inte varför signaturen inte syns men nu har jag lagt bilmodellen för att se om den kommer in.
Jag ska studera länken.
Mvh
Erico
Erico Oller Westerberg
Gottröra
Renault MEGANE SCENIC Grand 2.0-16 Elegance 5d
ollerwe
Posts: 4
Joined: 01 Oct 2014, 15:00
Location: Gottröra

Re: Elektronikfel vid kallt väder

Post by ollerwe »

Hej!

Tack Stymie för ditt svar och länken.
Radion kan vi som du säger utesluta. Och alla batterirelaterade fel då jag har misslyckats starta bilen med starthjälp eller nybatteri.
Om inte den där relädosan ovanför hjulhuset ligger väldigt högt upp (?) är jag beredd att utesluta den också för jag kan inte se hur den skulle påverkas av att jag värmer upp kupén. Och det förvånar mig också att delar under eller i närheten av batteriet kan nås av värmen från insidan bilen.
Sen kan man fundera lite grand vad det är för kemisk eller fysikalisk process som inträffar när delarna fryser (kanske inte delarna utan fukten på dem) och upphör så fort delarna tinar (eller fuktigheten smälter).
Det förvånar mig att specialiserade bilmekaniker står som ett frågetecken och inte förmår titta på säkringsdosan eller kablaget för att se hur det ser ut. Är det inte det som kallas för felsökning?
Vad sja jag göra nu?
Först ska jag försöka avgränsa problemområden genom att inte köra med kupevärmare i tre fyra timmar utan försiktigt blåsa med värmepistolen bara där möjliga problem finns. Och jag börjar runt batteriet och om jag inte lyckas, någonstans i hjulhuset (kand du precisera var den relän finns?).
Och sen ska jag till verkstan med mina uptäckter. Jag litar inte på deras slutsatsförmåga.
Låter som en vettig plan i dina öron?
Hälsningar
Erico
Erico Oller Westerberg
Gottröra
Renault MEGANE SCENIC Grand 2.0-16 Elegance 5d
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Elektronikfel vid kallt väder

Post by Robin »

Jag skulle riva i elektroniken vid batteriet. Kondens/fukt är väl inte så bra om saker och ting har börjar erjat bla.

Finns det inte en databox under förar/passagerar stolen på dessa som bruka krångla med fukt ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
ollerwe
Posts: 4
Joined: 01 Oct 2014, 15:00
Location: Gottröra

Re: Elektronikfel vid kallt väder

Post by ollerwe »

Jag ser mina försök med varmluft som starhjälp tills problemet är åtgärdat, ingen permanentlösning.
Jag kommer att överlåta en verkstad "riva" och ersätta, Men med tanke på min ekonomi skulle jag vilja vara säkert på att de river rätt den här gången!

Har vi någon databox under någon stol skulle det stämma bättre med min erfarenhet att problemet försvinner när jag värmer kupén. Jag kan titta själv om jag hittar någon men det skulle underlätta om jag fick det bekräftat om någon här på listan. Tack!

Mvh
Erico
Erico Oller Westerberg
Gottröra
Renault MEGANE SCENIC Grand 2.0-16 Elegance 5d
Post Reply