Imobilizer eller annat jävulskt fel

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Imobilizer eller annat jävulskt fel

Post by Northrol »

Hej!

Jag har något enormt, grönjävligt fel på min bil!

Antingen är det imobilizern som spökar och ställer till det, eller så är det kortslutningarnas kortslutning någon stans!

Från början:

(1) Jag hade varit på jobb och skulle hem. Satte i nyckelkortet och tryckte på "Start". Startmotorn snurrar en gång sedan stendör allt - bilen blir totalt knäpptyst och helt tvärdöd i kanske en sekund. Sedan går startmotorn sina klassiskt antal varv innan motorn snurrar igång och allt är som sig bör - förutom att färddatorn är nollad (trippmätaren, bensinförbrukning mm) och radion är nollad och vill ha kod.

(2) Någon dag efter detta hände det igen - men denna gång så "klickade" något, typ ett relä, eller ja, det lät precis som när imobilizern släpper det där jättedistinkta rätt höga klicket precis innan startmotorn börjar snurra, fyra - fem gånger, innan startmotorn går igång. Allt är nollställt IGEN.

Problem 1 upprepas några gånger. Jag har märkt att det INTE sker vid start om jag har bilen i friläge och bromsen nedtryckt. Eller så är det bara en slump det inte är varje gång.

(3) Idag hände det värsta. Mitt på E14 började instrumentbelysningen leka julgran och blinkade utta bara helvete, motorn gick lika klockrent som alltid, hela tiden genom detta, men bilen "pep" som när man öppnar en dörr när man kör och texten "Steering locked" kom - NÄR JAG KÖRDE - och ratten blev stenhård någon sekund, kanske två - tre ... och sedan pep det och texten "Steering not locked" eller nåt sådant blinkade till, och SERVICE lampan fick frispel och lekte julgran. När jag nått min destination efter detta, stannat bilen och tryckte på Start/stopp knappen så klickade det till och bilen var stendöd igen, precis som när man stängt av bilen och sedan öppnat dörren - det hände på en gång.



Någon som vet vad i helvete det är för fel på min älskade Renault?
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Imobilizer eller annat jävulskt fel

Post by Stymie »

Hoppsan! Otrevligt!

Kolla batterianslutningarna först. De kanske sitter löst eller är ärgade? Kolla sedan om jordfläta/-or från motor/växellåda till kaross verkligen är hela.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Imobilizer eller annat jävulskt fel

Post by Northrol »

Stymie wrote:Hoppsan! Otrevligt!

Kolla batterianslutningarna först. De kanske sitter löst eller är ärgade? Kolla sedan om jordfläta/-or från motor/växellåda till kaross verkligen är hela.

Tack, batteriet har jag redan kollat - det sitter som det ska och polerna är fina. Ska kolla jordflätorna så fort det slutar regna.
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Imobilizer eller annat jävulskt fel

Post by Starbright »

Kolla skyddsenheten. Det kan vara kortslutning eller oxid i den enheten.

Skyddsenheten har hand om just rattlås och startmotorns funktion.

Känns illa om rattlåset börjar dumma sig under körning... detta är mycket allvarligt i mitt tycke.

Ifall du inte vet så är skyddsenheten den styrbox med säkringar som sitter bredvid batteriet.
Ganska bökig att komma åt att jobba i.
Johnny Söderström
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Imobilizer eller annat jävulskt fel

Post by Stymie »

Johnny, är det den som kan samla på sig fukt/vatten i botten?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Imobilizer eller annat jävulskt fel

Post by Northrol »

Starbright wrote:Kolla skyddsenheten. Det kan vara kortslutning eller oxid i den enheten.

Skyddsenheten har hand om just rattlås och startmotorns funktion.

Känns illa om rattlåset börjar dumma sig under körning... detta är mycket allvarligt i mitt tycke.

Ifall du inte vet så är skyddsenheten den styrbox med säkringar som sitter bredvid batteriet.
Ganska bökig att komma åt att jobba i.

Tack, jo jag vet vad du menar med skyddsenheten. Den är så jävulskt dyr att laga om det skulle vara den bara. Vilket det säkert är. Känns som jag får ta käringas bil tills jag haft tid att kolla. Kortis i säkringslådan känns ju sisådär.
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Imobilizer eller annat jävulskt fel

Post by Starbright »

Givetvis, börjar du med att kolla om du finner någon kontakt som visar tecken på vattenintrång.

Är ju inte alla enheter som tar in vatten precis, men har man otur så kommer vatten in innanför locket. Eftersom alla kontakter och säkringar sitter rakt upp utan direkt fuktskydd så blir risken större.
Jag tror att det är därför dem har vänt upp och ner på skyddsenheten på 2006 och uppåt.

tror inte jag har behövt byta någon på dem årsmodellerna.

Även Megane /scenic III har ju upp och nedvända boxar.

Bökigt som fan att byta säkringar på 2006-2008
modellerna.
Johnny Söderström
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Imobilizer eller annat jävulskt fel

Post by Northrol »

Starbright wrote:Givetvis, börjar du med att kolla om du finner någon kontakt som visar tecken på vattenintrång.

Är ju inte alla enheter som tar in vatten precis, men har man otur så kommer vatten in innanför locket. Eftersom alla kontakter och säkringar sitter rakt upp utan direkt fuktskydd så blir risken större.
Tack, har du något tips på mer precist "hur" jag ska kolla det? Tecken på vatteninträngning alltså. Det är väl mest bara kontakter där?

Martin
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Post Reply