gasar inte proportionerligt -> gul lampa börjar lysa

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
cdgustafsson
Posts: 30
Joined: 26 Apr 2011, 13:07
Location: uppsala

gasar inte proportionerligt -> gul lampa börjar lysa

Post by cdgustafsson »

Scenic -97 (åretsbil) 1.6l

När jag slår på tenningen och gasar så varvar motorn ojämt, även om jag håller jämn gas. Varvningen kommer inte heller (vad jag bedömmer) i proportion till hur mycket jag gasar.

Ibland går den igång och hamnar jämt på tomgång men om jag då skall köra så svarar den inte på gasen och därför dör efter nån meter.

Om den inte hamnar på tomgång så börjar lampan som jag aldrig lär mig vad den heter typ Bränsle-El-fel-lampan(Gul [2st liggande blixt]), sen där den, ett relä fram i motorn tickar också hela tiden(om den inte går på tomgång).



Detta har hänt/Så gick det till:
I sommras bytte jag "impuls-givaren"(då yttrade sig problemet inte så här), Generatorrem gick av för en månad sedan. Bytte den (och multiremmen).
Sen så fick jag bensinstopp (ännu längre historia). Tankade, sen så kom aktuellt problem. Först trodde jag att det bara va luft i bränsle systemet och tänkte att bränslepumpen tillslut skulle mätta systemet med bensin, men det verkar inte va så.

Jag är inne på att det kan vara själlhuset som bråkar, är det isf ntt speciellt jag skall tänka på när jag byter det? Vad tror ni?


Tacksam för alla synpunkter, förutom på bensinstoppet.

/Daniel
DANIEL GUSTAFSSON
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: gasar inte proportionerligt -> gul lampa börjar lysa

Post by Starbright »

Rent spontant skulle jag kunna tänka mig att slangen som går till MAP-givaren är dålig.

Då kan den gå bra lite då och då och helt och hålet sluta funka när hålet i slangen uppenbarar sig. Enkel att kolla och billig att laga.

Är slangen sjysst så borde du nog försöka få fram om det blivit satt någon felkod på motorn som gör att den går illa, verkstad eller annan forumit som har Clip eller annan diagnosverktyg som kan hjälpa dig.

det finns bilder här på forumet som visar var MAP-givaren sitter och hur den ser ut.
Johnny Söderström
cdgustafsson
Posts: 30
Joined: 26 Apr 2011, 13:07
Location: uppsala

Re: gasar inte proportionerligt -> gul lampa börjar lysa

Post by cdgustafsson »

tidigare(flera år sedan) så har den hostat lite samt dött i svängarna, byte vaccumslangar samt förlängda pluspolen. Då berättade meken att de hade ftt felkod på gasspjället.

Men jag tappade förtroendet för dem i samband med det, därför att de mest gnällde över att det va så svårt att arbeta i motorerana på scenicen.

Men jag skall söka efter bilder på MAP och megane (antar jag).

Återkommer med återkopling
DANIEL GUSTAFSSON
cdgustafsson
Posts: 30
Joined: 26 Apr 2011, 13:07
Location: uppsala

Re: gasar inte proportionerligt -> gul lampa börjar lysa

Post by cdgustafsson »

Jag försökte starta bilen igår. Den gick på startgas, jag hörde att besinpumpen gick. Jag fick den även att gå på tomgång. Då kom jag åt nått i motorrummet som fick den att hoppa till och bete sig konstigt, sen dog den. Då gjorde jag om allt en gång till.

Det visade sig vara en jord-kabel som glappade. Jordkabeln satt vid generatorn och skruven har säkert skakats loss i samband med att en av bultarna som sitter i/vid generatorn lossade och som i sin tur ledde till att generatorremmen gick av.

Hur som helst så va detta det bästa tänkbara felet eftersom det inte kostade mig ett öre.


(Det är ju dock fortfarande så att det en gång har visats en felkod på gasspjället, vad innebär det? Är det bara bilen/bilmeken som spelar mig ett spratt eller mmste det betyda att det är fel på spjället/att det inte fungerar optimalt?)


Tack för hjälpen iaf.
DANIEL GUSTAFSSON
Post Reply