Airbagfråga

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Airbagfråga

Post by tiso »

Var och tittade på en Mégane 1,8 kombi igår hos Bilia. Säljaren påstod då att det "inte går" att ta bort/koppla bort airbagen fram på passagerarsidan.... Det låter jäkligt konstigt i mina öron; har man en gång i tiden satt dit den i fabriken så måste väl åtminstonde en verkstad kunna ta bort/koppla bort den.

Någon som vet hur det är med detta? Eller tycker man på Bilia att det är för mycket jobb och att anledningen alltså är att man inte VILL göra jobbet....? Finns någon annan verkstad i Sthlm/Södermanlandstrakten som åtar sig att gör sån't?
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Man kan ju alltid ta bort airbagen, eller koppla ur den.. sen om det är du eller verkstaden som ska göra't är ju en annan femma.. men jag har hört att man åtminstone på laguna kan fuska genom att pilla i boxen under sätet..
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Aledningen till att säljaren sa så är säkert pga att Renault har som policy att man inte ska koppla ur airbagar. Om det vill sig riktigt olyckligt så kan faktiskt en airbag smälla pga statisk elektricitet! Men man kan ju naturligtvis demontera hela airbagen.
Rashan
Posts: 6
Joined: 19 Sep 2003, 23:12

Post by Rashan »

Säljaren på Bilia sa angående min bil, som har krockkudde fram, att "söderut" så har dom som princip att barn alltid skall sitta bak. Så är tydligen kulturen. Vet inte om det besvarar din fråga med det är anledningen till att k-kudden fram inte går att koppla ur (på renault). På nyare modeller har dom tydligen lyssnat på konsumenternas krav.

För övrigt har jag läst att k-kudde på passagerarplats fram är i princip onödig; risken att slå i panelen är inte speciellt stor vid en krock, och är krockvåldet så stort så finns det andra saker att oroa sig för än att slå huvudet i panelen.

Personligen så tror jag nog att k-kudde på passagerarsidan är ganska onödig. Personer under 1,50 (om jag inte minns fel) bör ju inte sitta där, då risken är stor att kudden slår i ovansidan av huvudet istället för i ansiktet.

Har en vän som körde i diket med en Volvo och kudden löste ut, han fick hjärnskakning, blått aniskte, och låg på sjukhuset i flera dagar på grund av det.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

När vi har var i och micklade i min Mégane coupé-96 och hade demonterat övre delen av instrumentbrädan såg vi att det fanns kontaktstycke där till airbag. Har man inte airbag har man ett fack i instrumentbrädan på passagerarsidan, annars sitter airbagen där.

Rimligen bör det vara så enkelt att man drar ur kontakten. Hade det varit min bil hade jag plockat bort airbagen (better safe than sorry...) och beställt & satt dit facket istället. Om man nu inte vill ha airbagen vill det säga.

Är nog som sagt mest en policygrej. Men i de nyare kan man sätta av och på airbag genom ett enkelt "nyckelvred".
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

Efter lite efterforskningar har jag förstått att frågan om urkoppling av krockkudden på passagerarsidan hanteras olika av olika tillverkare och detta beror sannolikt på att man gör olika bedömningar i olika länder. I t ex USA får inga bilars säljas fr o m årsmodell -97 säljas utan dubbla krockkuddar och man säger att barn under 12 år alltid ska färdas i baksätet. I vissa fall kan man få installera en manuell omkopplare för i- och urkoppling, men detta avgörs från fall till fall. Man tillåter inte permanent urkoppling eftersom det anses att krockkudden på passagerarsidan är viktig när en vuxen sitter där.

I Sverige däremot menar t ex Vägverket att det kan vara bra att placera små barn i barnstol i framsätet när man kör ensam med det.
Samtidigt säger t ex Vägverket, Folksam och NTF att man inte ska överlämna ansvaret för i- och urkoppling på föraren, man är alltså kritisk till manuella omkopplare enligt "USA-modellen".

Eftersom USA-marknaden är en så viktig marknad är det förstås inte konstigt att många biltillverkare mer lutar åt den amerikanska modellen, vilket jag personligen tycker är synd. Jag har inte hittat några studier som entydigt visar att krockkudde på passagerarsidan skulle leda till mindre skador (givet att man använder bilbälte), samtidigt som jag tycker det är en klart större olycksrisk att lämna min fyraåring ensam i baksätet samtidigt som jag kör, istället för att ha henne bredvid mig under uppsikt.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Håller delvis med, man har sett många vinglande bilar där föraren lutar sig över i baksätet.. men å andra sidan är det många som lutar sig över på passagerarsidan, å ni vet ju alla att om man tittar åt ett håll så vrider man ratten ditåt oxå ;) Enklast och säkrast vore å placera dom i bakluckan [:D]

Nämen, som du säger är det ju olika hur dom tänker i säkerhetsaspekter.. men visst, har du sidogardiner å whiplash-stöd så då är nog framsätet säkrare men annars baksätet, barn blir ju även lite mindre åksjuka om dom sitter i baksätet eftersom det gungar mindre där.. att lära ett åksjukt barn att sitta fram och titta ut genom framrutan är vansinne.
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Jag kjør ambulans sedan 8 år nu och mina barn får inte sitta i framsatet punkt slut!.
Rashan
Posts: 6
Joined: 19 Sep 2003, 23:12

Post by Rashan »

Hur motiverar du det?

Rent logiskt vorde det ju mest säkert att placera i mitten bak, men det är knappast mest praktiskt...
Post Reply