Felkod på Renault megané -04 1,6 16v

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Felkod på Renault megané -04 1,6 16v

Post by Renault2004 »

Hej!

Var och besiktiga min megané för första gången idag sen jag köpte den.
Bilen gick igenom men jag fick en felkod:
P0010 Insugskamaxelläge (A) manöverdonskrets/öppen (bank 1)

Vad betyder detta och hur åtgärdar jag det? :?:

Jag har googlat lite och kom in på en annan tråd som skrivits i detta forum 2012. http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... iew=unread

Och det som stämmer in är att min bil ett par gånger har stannat efter bara någon sekund efter start. Men när den väl startat så funkar den bra förutom att jag tycker den verkar slö i några sekunder för att sedan vara helt ok. Den låter också precis innan den återfår sin kraft ungefär så här sirsirsirtribriiiii men sen ingenting alls.

Ska tilläggas att bilfirman motortvätta bilen och då gick en tändspole sönder som dom genast byte efter att vi påpekat att bilen gick inte rent och det rök mörkt från avgasröret.
Köpte bilen i november 2013 och den har gått bra hela tiden förutom detta sirsirsirtribriiiiiii ljud då och då och att den inte velat starta direkt ett par gånger.


Så hjälp! :?:

Tack!
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Felkod på Renault megané -04 1,6 16v

Post by Starbright »

Precis som du skriver så är det samma sak för dig som för den andra trådskaparen. Magnetventilen som styr VVT-drevet verkar vara i dålig vigör. Då får man dina symptom att den dör vid kallstart och kan behöva några startförsök innan tomgången blir stabil.

Man bör göra en kontroll av magnetventilen för funktion samt evt igensmutsat filter,

Verkar den dålig. Byt ventil + motorolja

Passa även på att rengöra gasspjället, även det kan orsaka tomgångsbesvär.
Johnny Söderström
Post Reply