knack i framvagn på ojämn yta

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

knack i framvagn på ojämn yta

Post by belzebub »

Hej allihopa,
Jag gjorde min Laguna -97 en tjänst idag genom att byta olja till både motor och transmission.
Under tiden jag hade bilen på lyft kollade jag om man kunde se varför det knackar i framvagnen under tiden som man svänger då man kör på ojämna ytor.
Jag hade en rätt kunnig kille med, eftersom jag är rätt kass på bilmekanik, men hade kunde inte riktigt heller svara på vad det berodde på.
De krängningshämmare som sitter där, tyckte jag såg sneda ut, men det verkar lite skumt eftersom det var lika mycket på båda sidorna i bilen. Någon som vet om de ska vara helt raka eller se "böjda" ut.
Jag ryckte även i hjulen och kände då att de "glappade" lite grann.
Är det någon som har nån bra idé på vad knacket kan bero på ?

tack på förhand...
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by belzebub</i>
<br />Hej allihopa,
Jag gjorde min Laguna -97 en tjänst idag genom att byta olja till både motor och transmission.
Under tiden jag hade bilen på lyft kollade jag om man kunde se varför det knackar i framvagnen under tiden som man svänger då man kör på ojämna ytor.
Jag hade en rätt kunnig kille med, eftersom jag är rätt kass på bilmekanik, men hade kunde inte riktigt heller svara på vad det berodde på.
De krängningshämmare som sitter där, tyckte jag såg sneda ut, men det verkar lite skumt eftersom det var lika mycket på båda sidorna i bilen. Någon som vet om de ska vara helt raka eller se "böjda" ut.
Jag ryckte även i hjulen och kände då att de "glappade" lite grann.
Är det någon som har nån bra idé på vad knacket kan bero på ?

tack på förhand...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">typiskt ljud för krängningshämmarinfästningen som glappar...
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Menar du de stagen som sitter mellan krängningshämmaren och stötdämparen eller de upphängningar som k-hämmaren sitter igenom ovanpå balken?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by belzebub</i>
<br />Menar du de stagen som sitter mellan krängningshämmaren och stötdämparen eller de upphängningar som k-hämmaren sitter igenom ovanpå balken?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">stagen..
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

dom dar stagen ar dom kompliserade att byta?. Hur dyra ar dom?.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arctic_1</i>
<br />dom dar stagen ar dom kompliserade att byta?. Hur dyra ar dom?.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">jag har för mig att en kompis till mig brukar dra åt dom med mutterdrageren tills skruven går av ,sedan bara ta bort dom och sätta dit dom nya.kolla benny på autofrance 20% clubrabatt...
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

kollade pris på volvo 950,- styck!! på en biltillbehørs firma skulle dom ha 620,- styck..så det blir nog at handla dar..Tack for tipset hur man får av dom gamla.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">jag har för mig att en kompis till mig brukar dra åt dom med mutterdrageren tills skruven går av<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">


;)

om du ringer Benny på Autofrance å hör hur mycket han ska ha för dom så kan du ju bli medlem i klubben samtidigt om du tjänar på det..
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Tack for tipset! ska kolla med benny. om han vil sanda delar over grensen tills norge då..
Post Reply