Dålig handbroms på R5 GTE -88

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
danielklang
Posts: 16
Joined: 03 Jan 2003, 19:16
Contact:

Dålig handbroms på R5 GTE -88

Post by danielklang »

Jag har en Renault 5 GTE -88 som handbromsen tar väldigt dåligt på. Har bytt skivor belägg wirear men får ingen ordning på det. Har nästan spänt wirearna max men jag får dem ändå inte att ta som de ska.

Någon som har varit ute för nått liknande?
Skall snart besktiga inom 2 mån och vill att det skall funka då!
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

jag kan serva dina ok till dig,bor i skara har en grå femma,0733-770778
tjoa
Posts: 22
Joined: 07 Jan 2004, 12:56

Post by tjoa »

Japp, senaste besiktningen så gick den knappt igenom.
Bes. mannen sa att det var vanligt på små bilar med skivbroms bak.

/Johan
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

Tjoa, du har inte reggat ditt namn osv än heller,Dax kanske?
Läs Här!! http://clubrenaultsverige.com/forum/top ... IC_ID=1565
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by tjoa</i>
<br />Japp, senaste besiktningen så gick den knappt igenom.
/Johan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Är det din gamla bil han har?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by tjoa</i>
<br />Bes. mannen sa att det var vanligt på små bilar med skivbroms bak.
/Johan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nä det var nog Bosse bildoktorn du kollade på du,några droppar olja på wiren så är det klart sen,eller vad det Whisky,hick hick[:D][:D]
zerotonine
Posts: 80
Joined: 13 Mar 2003, 20:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zerotonine »

Bosse Bildoktor han e så j-vla bra! "Possy drive, oså lite smisk"
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Tips ! ta bort vajrarna bak ur fästena på oken. Dra sedan tillbaka armarna max med en polygrip. Ut och åk ett tag med hårda inbromsningar. Sätt tillbaka vajrarna då kommer du nog få ett jäkla nyp. Hände för mig. Bytt allting men dom tog fortfarande inte, då hade inte kolvarna kuggat ut riktigt. Och det kan dom inte göra om vajrarna sitter där, när dom börjar kärva lite.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

PÅ clion mins jag med att den var sk*t dålig men den gick egnom i alla fall jag hade bytt allt skivor, klossar, ok och varjer, sen spände jag max och hjulen gick inte att låsa..... Men nu vet jag ju inte hur dålig din är..
danielklang
Posts: 16
Joined: 03 Jan 2003, 19:16
Contact:

Post by danielklang »

Min är så kass att det knappt går låsa vänster bak på snö.. Så som har förstått det hela när jag mekat så ser det ut som om handbromsen skall vara självjusterande så att den ställer själv hur mycket kraft vänster respektive höger hjl skall ha.. Men jag ska prova koppla bort wirearna som Robin sa, hoppas det funkar bättre då!!

OBS oken fungerar alldeles utmärkt har precis smörjat upp dem.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zerotonine</i>
<br />Bosse Bildoktor han e så j-vla bra! "Possy drive, oså lite smisk"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fast han skulle själv ha smisk för att han lär folk dumheten att använda kopparpasta på aluminiumfälgar! (Metaller som inte går ihop och därför går illa åt fälgarna. Men zinkpasta går bra.[:)])
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Miss Mégane</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zerotonine</i>
<br />Bosse Bildoktor han e så j-vla bra! "Possy drive, oså lite smisk"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fast han skulle själv ha smisk för att han lär folk dumheten att använda kopparpasta på aluminiumfälgar! (Metaller som inte går ihop och därför går illa åt fälgarna. Men zinkpasta går bra.[:)])
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
och ta potatis mjöl på en fläktrem för att den skriker,tänk vem man svär åt sen är remmen gått sönder....
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by danielklang</i>
<br />Min är så kass att det knappt går låsa vänster bak på snö.. Så som har förstått det hela när jag mekat så ser det ut som om handbromsen skall vara självjusterande så att den ställer själv hur mycket kraft vänster respektive höger hjl skall ha.. Men jag ska prova koppla bort wirearna som Robin sa, hoppas det funkar bättre då!!

OBS oken fungerar alldeles utmärkt har precis smörjat upp dem.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
har du smörjat där armarna till handbromsen går in? det sitter en fjäder och lite sk*t inuti där och det är där det brukar tjärva,smörja gärnet och sen fettar du in och sen på med damasken igen.sen för att det ska justera sig rätt så ska man nog bramsa fotpedal och sen dra i handbromsen.
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Team_Hink_Racing</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by danielklang</i>
<br />Min är så kass att det knappt går låsa vänster bak på snö.. Så som har förstått det hela när jag mekat så ser det ut som om handbromsen skall vara självjusterande så att den ställer själv hur mycket kraft vänster respektive höger hjl skall ha.. Men jag ska prova koppla bort wirearna som Robin sa, hoppas det funkar bättre då!!

OBS oken fungerar alldeles utmärkt har precis smörjat upp dem.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
har du smörjat där armarna till handbromsen går in? det sitter en fjäder och lite sk*t inuti där och det är där det brukar tjärva,smörja gärnet och sen fettar du in och sen på med damasken igen.sen för att det ska justera sig rätt så ska man nog bramsa fotpedal och sen dra i handbromsen samtidigt för att det ska justera in sig ordentligt,
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
danielklang
Posts: 16
Joined: 03 Jan 2003, 19:16
Contact:

Post by danielklang »

Jag ska meka i morgon hela dan.. Hoppas det löser sig då. Annars återkommer jag med fler frågor och en närmare beskrivning hur det känns och verkar fungera.
danielklang
Posts: 16
Joined: 03 Jan 2003, 19:16
Contact:

Post by danielklang »

Nu har jag mekat handbroms hela dagen och har lyckats att få den att ta ordentligt. I alla fall så den kan hålla bilen still.

Jag tackar alla hjälpsamma renaultfantaster!!!

Mvh Daniel Klang
Post Reply