Bussning i bakvagn

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sundsvalll
Posts: 6
Joined: 09 Nov 2014, 14:25
Location: Sundsvall

Bussning i bakvagn

Post by sundsvalll »

Hej! Jag har en megane kombi -99 med hängigt bak parti så jag har tittat under bilen och slagit lätt med slägghammare på torsions stavarna och de verkar hela, så då började jag fundera på bussningen i fästet där staven sitter. Och nu till min fråga: Sitter splinesen till torsionsstaven ingjuteni bussningen så man får ny fräsch när man investerar bussningen?
Jan Johansson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Bussning i bakvagn

Post by Joakim16v »

sundsvalll wrote:Hej! Jag har en megane kombi -99 med hängigt bak parti så jag har tittat under bilen och slagit lätt med slägghammare på torsions stavarna och de verkar hela, så då började jag fundera på bussningen i fästet där staven sitter. Och nu till min fråga: Sitter splinesen till torsionsstaven ingjuteni bussningen så man får ny fräsch när man investerar bussningen?
Ja, det är så jag har förstått det. Hade samma problem på R19. Problemet är att få loss torsionsstaven.. Jag bytte hela axeln.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
sundsvalll
Posts: 6
Joined: 09 Nov 2014, 14:25
Location: Sundsvall

Re: Bussning i bakvagn

Post by sundsvalll »

Ja, om det är så så är det ju glädjande besked för då är det ju bara att pressa ur fästet ur bakvagn. Torsionsstaven sitter fortfarande kvar i fästet då men det ger mer möjligheter och bättre arbetsförhållanden. Jag köper hellre nya bussningar än ett nytt fäste för över 2000 kr.
Jan Johansson
Post Reply