stolvärme fungerar ej - clio 00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ekaan
Posts: 3
Joined: 01 Nov 2014, 13:43
Location: karlskrona

stolvärme fungerar ej - clio 00

Post by ekaan »

Godkväll . Min stolvärme på båda sidor fungerar inte kollat säkringarna men de är hela , nån som har något tips ? Mvh Fredrik
Fredrik Ekstrand
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: stolvärme fungerar ej - clio 00

Post by Stymie »

Mät motståndet i kretsarna, sitter en kontakt under respektive stol. Risken är stor att du har avbrott i dynan eller ryggstödet. Inte helt ovanligt. Det går ofta att laga, om man är lite händig.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: stolvärme fungerar ej - clio 00

Post by Jöns »

Och mät där om du har spänning fram på dem.

Det finns olika sätt som olika monterar dynorna på vad jag har förstått.

På min gamla VAG så var de seriellt så när den ena gick sönder slutade båda fungera.
vissa kör parallellt och om den ena brakar sönder så fungerar den andra.

Men har du spänning fram men det är avbrott när du mäter så är det ju uppenbarligen fel på mattorna. Du kan då köpa en ny från tex Biltema och byta ut den. Tänk dock på att det sitter en givare i en av dem(troligen) och denna givaren är inte säkert samma som Biltemas.

I min ena var givaren kass så när man lurade tempen så fungerade allt.

Lycka till.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
ekaan
Posts: 3
Joined: 01 Nov 2014, 13:43
Location: karlskrona

Re: stolvärme fungerar ej - clio 00

Post by ekaan »

Tackar för tipsen! Men man måste isf öppna upp tyget på stolarna för att kunna byta ut ? Mvh Fredrik
Fredrik Ekstrand
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: stolvärme fungerar ej - clio 00

Post by Stymie »

Om det är avbrott i kretsarna så måste du ta bort klädseln (minst delar av). Det brukar gå om man är försiktig, men stolen måste ur.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: stolvärme fungerar ej - clio 00

Post by Jöns »

Har aldrig gjort det på en Clio men kan säga som så att om du inte tar ut stolen så kommer det troligen ta längre tid ÄVEN om det skulle gå just för att du inte har en aning om hur man gör samt att du kan inte vända och vrida för att se hur det ser ut.

Jag gjorde detta på ett par Recaro skinnstolar. Gick utan problem.

Någon har ju satt ihop dem en gång i tiden, då går det ju även att montera ner dem!
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Ratiosphere
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2014, 11:59
Location: Älmhult

Re: stolvärme fungerar ej - clio 00

Post by Ratiosphere »

Har stolvärme i min Clio -99 men i manualen står det att stolsvärmen har en termostat som aktiveras endast om temperaturen i kupén är under 10 plusgrader. Är ju helt sjukt att man inte ska kunna ha värme i röven när det är 11 grader kallt. Den ska ju alltid fungera i alla temperaturer!
Christopher Carlsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: stolvärme fungerar ej - clio 00

Post by Tony »

Funkar ju under 10 + så är det 11 grader kallt så funkar den ju ;) Är det ingen knapp?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ratiosphere
Posts: 7
Joined: 18 Dec 2014, 11:59
Location: Älmhult

Re: stolvärme fungerar ej - clio 00

Post by Ratiosphere »

Tony wrote:Funkar ju under 10 + så är det 11 grader kallt så funkar den ju ;) Är det ingen knapp?
Inte hos mig, men jag kan ju mäta strömmen så jag verkligen ser om det matas ström till stolarna. Men jag har aldrig känt någon värme i röven i den bilen. =)

Idiotiskt att man har en termostat som är så nersatt. Kunde väl varit 12-13 istället. Det blir ju över +10 grader ganska snabbt med värmepaketet samt koldioxiden vi andas ut. SÅ det är ju knappt mening att knäppa på brytaren.
Christopher Carlsson
Post Reply