Clio -99 Missljud höger bak, redan bytt hjullager 2 gånger!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ricke_
Posts: 6
Joined: 27 Feb 2014, 15:35
Location: Karlskrona

Clio -99 Missljud höger bak, redan bytt hjullager 2 gånger!

Post by Ricke_ »

Började med missljud höger bak framförallt vid vänstersväng men övergick till att alltid låta även rakt fram utom vid högersväng.

Bytte hjullager höger bak. Perfekt, inget missljud. ca 20500mil hade bilen gått.

Ca 20 mil senare rasade hjullagret igen. *Suck*. Var ju ett billigt "internethjullager" jag köpte :) så man får kanske vad man betalar för även om 20 mil var lite i kortaste sträckan vad jag trodde det skulle klara.

På med ett biltemalager istället, lite dyrare. Nu ca 20 mil senare rasar även det. Va f*n?

Nu tänker jag ju genast; har jag bytt hjullager i onödan? Vad kan det vara istället, bromsarna? Trumman? Något annat? Det låter som om det är något vid en specifik punkt på ett varv som tar i. Ungefär som när något är skevt och tar i någonstanns. Blir ingen skillnad om man drar lite i handbromsen medans man kör, ljudet kvarstår. Däremot är det ett skrapande ljud höger bak när man använder färdbromsen. Men backarna är jättefina och hela, inget belägg har lossnat i limningen etc. Bilen är alldeles nybesiktigad mitt mellan hjullagerbytena och inga anmärkningar på bromsarna där.

Tips?
Rikard Leino. 2'a bil; Renault Clio 1.4 RT -99. Karlskrona.
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Clio -99 Missljud höger bak, redan bytt hjullager 2 gång

Post by Jöns »

Har du de små brickorna som ska vara bakom lagrena monterade?
Annars så går allt in för långt och tar emot och då slits även lagret snabbt som faen.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Clio -99 Missljud höger bak, redan bytt hjullager 2 gång

Post by Jöns »

https://www.google.se/search?q=60000735 ... 44#imgdii=_

BildGoogle är din vän!

http://www.ebay.co.uk/itm/Renault-Sport ... 20f06b73c5

Ebay är din andra vän.

Kostar ca 138:-/st i Sverige om jag inte minns fel och tar 2-4v att få hem då de flesta Renault/Volvo inte verkar ha dem hemma.

Beställde från UK. Blev någon 50-lapp dyrare men hade det hemma på 3dagar :) Helt klart värt det.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Ricke_
Posts: 6
Joined: 27 Feb 2014, 15:35
Location: Karlskrona

Re: Clio -99 Missljud höger bak, redan bytt hjullager 2 gång

Post by Ricke_ »

Tack för tipset, men...

Det fanns ingen sådan bricka när jag pressade ut första lagret. Och får det ens plats en sådan för det är ju med nöd och näppe man får i "säkringen" till lagret i sin skåra när man pressat i nya lagret...? I verkstadshandboken (Haynes) står det heller inget om en sådan. Där står bara att lagret är "pre-adjusted"...
Rikard Leino. 2'a bil; Renault Clio 1.4 RT -99. Karlskrona.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Clio -99 Missljud höger bak, redan bytt hjullager 2 gång

Post by Tony »

Alltså bakom menas när man tittar på bilen, och du har trummor och han skivor, men han menar det som sitter monterat på bilen innan man monterar skivan på bilen, vet inte hur det ser ut på en med trumma, men skivan drar man tills det smakar sk*t i munnen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply