För hög tomgång, Clio Sport -01

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
DikesDavid
Posts: 4
Joined: 26 Jun 2014, 21:05
Location: Kungsbacka

För hög tomgång, Clio Sport -01

Post by DikesDavid »

Hej!

Har sökt en runt lite på forumet för att se om någon har haft ett liknande problem men hittade inget så jag startar en ny tråd.

Har haft problem med tomgången på bilen. Såhär är det just nu;
Startar jag den när den är kall så verkar allt normalt, men så snart den varit igång en liten stund går den upp precis över 1000 rpm. Vid körning, eller när jag har kört en bit, så landar tomgången på strax under 2000 rpm oavsett om bilen står still vid ett rödljus eller om jag kopplar ur och rullar i farten.
Det går att "lura" den genom att lägga den en sekund i dragläge, men tomgången är då fortfarande strax över 1000 rpm.

När jag köpte bilen så var det likadant, fast med den stora skillnaden att när jag kopplade ur i farten eller vid stillastående när motorn var varm så pendlade tomgången mellan 1000-2500 rpm. Detta löste jag genom att byta spjällägesgivaren. Samma fenomen dyker dock upp igen om jag petar på gaspedalen 1-2 mm, allting efter det ner mot golvet funkar som det skall.

Bilen gick nu senast inte igenom besiktningen. Besiktningsmannen sade att det var för hög tomgång för att han skulle kunna mäta avgasvärdena ordentligt. När han sade detta stod bilen och puttrade i ca 1100-1200 rpm.

Jag bytte idag tomgångsventilen då jag tänkte att detta definitivt borde lösa problemet (jag testade tidigare att täppa för hålet för tomgången och då betedde den sig bättre, men inte helt okej). Direkt efter bytet lade sig motorn på >5000 rpm. Jag tänkte direkt att motorn troligtvis inte är van vid den nya ventilen så jag lät bilen stå batterilös i en halvtimma. Efter detta är allt precis som det var innan jag bytte ventilen, alltså som när jag besiktigade den.

Skulle behöva ha det löst då det är min bruksbil. Tänkte byta insugspackning imorgon. Någon som har några fler idéer?
David Carlsson
"Fisen" - Mégane RS 250 -2011
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: För hög tomgång, Clio Sport -01

Post by Alpine Linus »

Borde kunna orsakas av ett dåligt kamdrev? =) :racesmile:
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: För hög tomgång, Clio Sport -01

Post by Jöns »

Jag har samma problem med min och jag ser det som att gaspedalen låser sig.

Har läst en del på UK-forum att det sitter en fjädermanick i gasspjället man kan ta ut och rengöra för att sedan smörja upp och montera igen.

http://www.cliosport.net/threads/thrott ... ng.446329/

Där har du lite info om det.

Det borde vara ett problem iaf, eventuellt båda?
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
DikesDavid
Posts: 4
Joined: 26 Jun 2014, 21:05
Location: Kungsbacka

Re: För hög tomgång, Clio Sport -01

Post by DikesDavid »

Tack Jöns!

Jag har redan rengjort spjället, dock var jag aldrig i närheten av fjädern där. Skall nog ge det ett nytt försök :)
David Carlsson
"Fisen" - Mégane RS 250 -2011
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: För hög tomgång, Clio Sport -01

Post by Jöns »

Lugnt!

Jag funderar på att göra samma sak, det är inte så stort problem för mig då jag har tre ben :)

Sambon däremot som inte har tre ben ser det mer som ett problem.

Berätta gärna lite mer efter du har gjort det om du har tid, så får jag avgöra om jag vill göra det när jag byter till vinterdäck eller om jag gör det i sommarsolen framåt våren.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
DikesDavid
Posts: 4
Joined: 26 Jun 2014, 21:05
Location: Kungsbacka

Re: För hög tomgång, Clio Sport -01

Post by DikesDavid »

Idag gjorde jag och Pappa rent spjället. Vi lade märke till att klaffen kunde glida lite sidledes. Mestadels har den varit förskjuten åt ena hållet och har därmed "slipat" upp lite inuti spjällets väggar. Allt såg ändå fortfarande hyfsat tätt ut och vi gjorde ett par åtgärder för att försöka få det hela att fungera bättre. Bland annat minskat glappet så det inte längre kan glida så mycket sidledes.

Vid test betedde sig bilen tyvärr fortfarande likadant. Jag fick en fundering på om den nya tomgångsventilen kanske var trasig och drog loss slangen för att täppa igen hålet med tummen medans bilen var igång. Tomgången dök då omedelbart ner från ca 1100 rpm till ca 900 rpm. För att göra en tillfällig åtgärd inför besiktning så valde vi att plugga igen den slangen med en plastplugg (detta syns inte då slangen sitter där den skall).

Gött tänkte jag, nu kan jag säkert få den igenom besiktningen, men när jag kom hem (kört 5 mil) så var allt precis likadant igen med en enda skillnad. Nu när jag släpper gasen så dyker varvtalet ner till tomgång relativt fort (normalfart enligt mig) istället för att ta flera sekunder på sig att komma ner).

I ren nervositet att Alpine Linus nu skall ha rätt så fick jag ytterligare en fundering;

När varvtalet 1500-1600 passeras så harklar motorn till (det låter högt och mekaniskt, rasslar till). Det går inte att få motorn att låta så konstant, det är bara när den passerar just där. Kan detta vara en indikation på att det är fasförskjutningskamdrevet som är problemet ändå?
Känns som jag har testat det jag kan göra nu när det gäller inluft...
David Carlsson
"Fisen" - Mégane RS 250 -2011
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: För hög tomgång, Clio Sport -01

Post by Tony »

Men om du täpper för tomgångsmotorn skall ju bilen dö
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
DikesDavid
Posts: 4
Joined: 26 Jun 2014, 21:05
Location: Kungsbacka

Re: För hög tomgång, Clio Sport -01

Post by DikesDavid »

Kan man ju tycka Tony, men i mitt fall gör den inte det.

Noterade dock att den vid kallstart inte kan hålla tomgången själv, måste ge den lite grundgas. Dock så håller den tomgången själv efter så kort tid som ett par sekunder.
David Carlsson
"Fisen" - Mégane RS 250 -2011
Post Reply