Renault Trafic Radio/gps uppför sig märkligt.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Fläskläpp
Posts: 4
Joined: 10 Nov 2014, 20:26
Location: Göteborg

Renault Trafic Radio/gps uppför sig märkligt.

Post by Fläskläpp »

Någon som råkat ut för liknade problem? Har Tomtom gps-radio och när jag startar bilen och kör iväg på morgonen så klickar radion av och på sig var 15-20 sekund. Den slocknar helt själva radion, blir tyst en sekund men gps-skärmen lyser fortfarande och är igång. Men knapparna på radioenheten slocknar och klickar till en sekund för att sedan slå på igen. Det man kan se i displayen är att trafic (i) lyser grönt för att sedan så om till rött precis när den klickar.

Efter ett tag, 10-15 minuter kanske så slutar den bete sig på det viset och är normal igen. Jag vet inte om det beror på att jag ringer via blåtanden eller om jag lyssnar på musik via blåtand. Jag vet faktiskt inte vad det är som gör att den slutar göra så efter en stund.

2010, 115hk om det är av betydelse.
Lars Brunsberg
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Trafic Radio/gps uppför sig märkligt.

Post by Stymie »

Jag har haft liknande bekymmer men inte gjort något åt det ännu. Min TomTom slår av helt, radion tystnar under några sekunder. Timglaset visas och efter ca 5 sekunder är allt normalt igen. T.o.m. inlagd rutt finns kvar. Har hänt tre gånger, men utan likheter mellan körningarna. Sedan har den allt oftare slutat prata rutten och varnar inte med ljud vid fartkameror. I början på resan är allt som det ska, men efter andra fartkameran så får den fnatt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Fläskläpp
Posts: 4
Joined: 10 Nov 2014, 20:26
Location: Göteborg

Re: Renault Trafic Radio/gps uppför sig märkligt.

Post by Fläskläpp »

Ett litet videoklipp på fenomenet.

Renault Trafic radio problem

Vet inte om jag inbillar mig, men när jag slår över till aux blåtand och spelar upp en låt från mobilen så slutar det. Och slår jag över till radion igen så funkar det.

Men inte när man startar upp bilen efter att den stått.

Jag har bara ägt bilen i några dagar. Sånt irriterar mig något fruktansvärt när saker inte funkar som det ska. En annan sak jag oxå märkt är att fläkten till värmen inte blåser. Kollade säkringarna men kunde inte se något. Irriterande som sagt. Vet inte vad det kan vara för fel på fläkten heller.
Lars Brunsberg
Fläskläpp
Posts: 4
Joined: 10 Nov 2014, 20:26
Location: Göteborg

Re: Renault Trafic Radio/gps uppför sig märkligt.

Post by Fläskläpp »

Kan förklara att jag hittat problemet. Eller egentligen inte orsaken. Men nu uppför den sig normalt.

Det är när den försöker koppla till telefonen med blåtanden och av någon anledning inte lyckas så stänger den av sig. Men efter klagomål från folk jag talar med via bilens blåtand att dom hör mig kasst så kopplade jag bort min telefon från systemet och då slutade den uppföra sig som den gjort.

Men varför den krånglar med själva uppkopplingen vet jag inte. Kör med blåtand i ett headset så hörs jag bättre och slipper krånglande radio :D problem solved.
Lars Brunsberg
Post Reply