Megane 02 -Flexrör trasigt - Mått? Trög/knakig servostyrning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ted95
Posts: 3
Joined: 17 Nov 2014, 04:06
Location: Älvsjö

Megane 02 -Flexrör trasigt - Mått? Trög/knakig servostyrning

Post by Ted95 »

Hej, flexröret som sitter mellan gren- och mittröret(man kan se det från motorhuven) gick sönder efter min systers pojkvän motortvättade, finns tydligen för en hundring eller två på Biltema, frågan är.. Vad är måttet?

Har ej lust att köpa en ny katalysator endast för flexröret, vet att man måste svetsa dit ett universalt flexrör men har tillgång till svets + en erfaren som gör jobbet gratis.

Fungerar denna? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... sal-79127/

Servon
Kortfattat är den trög åt vänster, mest när man står stilla eller vid skarpa vänstersvängar exempelvis vid rödljus eller utfarter, rondeller.

Ibland kan det knaka/hoppa till i ratten när man svänger vänster, detta har avtagit lite eller helt efter jag bytte fjäderbenslager vänster fram(kärvade) samt styrleder höger fram(var glapp)
(bytte förstås båda delar på båda sidor fram)

Kan det vara dålig/gammal servoolja? Luktar skumt enligt bekanta, och det är ju inte direkt mjuk i ratten åt höger heller men inte trög.. Misstänker annars efter styrleds/fjäderbenslager bytet att det är antingen oljan som är gammal eller om inte det servopumpen som inte orkar.



Tack på förhand!

Mvh
Theo
Theodor Lind
Megane halvkombi - Tillv.månad: 2001-01 * k4m-700 *
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Megane 02 -Flexrör trasigt - Mått? Trög/knakig servostyr

Post by rewrew »

Det brukar vara fjäderbenslagringen som kärvar, ganska vanligt på franska bilar enligt min erfarenhet. Bytte du både övre och undre lagringen?
Den undre kan vara lite bökig vid montering om det är mycket rost i fjädersätet
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Ted95
Posts: 3
Joined: 17 Nov 2014, 04:06
Location: Älvsjö

Re: Megane 02 -Flexrör trasigt - Mått? Trög/knakig servostyr

Post by Ted95 »

rewrew wrote:Det brukar vara fjäderbenslagringen som kärvar, ganska vanligt på franska bilar enligt min erfarenhet. Bytte du både övre och undre lagringen?
Den undre kan vara lite bökig vid montering om det är mycket rost i fjädersätet
Bytte den övre vid hjulhuset i motorrummet, det vänstra lagret var helt trasigt och genomrostat, idag kändes det igen men inte lika mycket.
Alltså endast övre lagringen.

Men i vilket fall är flexröret viktigast för mig just nu.. Låter mer och mer
Theodor Lind
Megane halvkombi - Tillv.månad: 2001-01 * k4m-700 *
Ted95
Posts: 3
Joined: 17 Nov 2014, 04:06
Location: Älvsjö

Re: Megane 02 -Flexrör trasigt - Mått? Trög/knakig servostyr

Post by Ted95 »

Hjälp :p på utbildning i Västerås nu och flexrör gick av eller sönder helt på E18 hit från Stockholm, bilen går men låter rätt pinsamt!
Någon som vet måttet? Jag kommer svetsa när jag kommer hem på fredag, sitter ju ett flexrör på original, måttet på det? Eller vilken universal passar? Biltema eller mekonomen, skulle vara jätte schysst om någon kunde besvara detta..
Tack på förhand

Med vänlig hälsning
Theo
Theodor Lind
Megane halvkombi - Tillv.månad: 2001-01 * k4m-700 *
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Megane 02 -Flexrör trasigt - Mått? Trög/knakig servostyr

Post by Jöns »

Det vettigaste är nog bara att mäta det med skjutmått och se vad det är för dim.
Sedan är det ju bara att svetsa loss.

Gjorde samma manöver på min Passat och kan man svetsa så är det ju inga problem alls :)
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Megane 02 -Flexrör trasigt - Mått? Trög/knakig servostyr

Post by Göte J »

Och har man inte svets så har Biltema skarvrör som kan lösa poroblemet. Om än lite klumpigt!
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ror-98010/
// Göte J
Post Reply