"Injection Fault"

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
staccato
Posts: 9
Joined: 29 Aug 2011, 11:18
Location: Stockholm

"Injection Fault"

Post by staccato »

Hej Forumet!

Igår skulle jag köra en sväng med bilen, Megane 1.9 dCi -07.
Efter ca 200 m färd piper det till, meddelandet "Injection Fault" kommer upp och motorn stängs av i stort sett omedelbart.
Jag hade tur och farten räckte för att rulla till närmaste tvärgata och parkera där.
Jag försökte få igång motorn några gånger. Startmotorn gick runt men inga tecken på att motorn ville tända.
Efter varje försök dök det upp diverse kryptiska felmeddelanden på displayen, bl.a. Passenger Airbag Disconnected, Steering Wheel Unlocked.

Bilen hade stått utomhus orörd en vecka innan detta hände. Kan det vara så att det i första hand är ett fuktorsakat elproblem och kanske inte alls har med insprutningen att göra?

Jag har sökt på nätet efter information, och just felet "Injection Fault" verkar vara väldigt diffust.
Inte någonstans har jag läst att motorn stängts av direkt, utan bara hostat till och kanske tappat effekt.

Nu står den i alla fall på verkstad, och jag tänker ringa dem imorgon för att diskutera ärendet.
Ev. ber jag dem rulla in den i verkstan och låta den bli varm/torka över natten innan de startar felsökning.

Någon som har några tips?

Hälsningar,
Henrik
Henrik Fältström
Megane Grandtour 1.9 dCi 2007
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: "Injection Fault"

Post by Stymie »

Den som vet bättre får gärna rätta mig. Bilen ska normalt inte dö vid Injection Fault. Kolla det grundläggande först: Kamrem, generatorrem, batterianslutning, batterispänning, jordförbindelser mellan kaross och motor/växellåda. Ta sedan ut felkoder med OBD2-läsare. Svårt att gissa utan att ha mer på fötterna.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
staccato
Posts: 9
Joined: 29 Aug 2011, 11:18
Location: Stockholm

Re: "Injection Fault"

Post by staccato »

Nu har jag fått första informationen från verkstan.
De säger att spridarna inte öppnar och måste bytas. Kostnad 17.000:-!!!
Felkoder DF1070 (AC:n är paj sedan tidigare)
och DF053 (Rail pressure regulation function).

Jag har även talat med min ordinarie verkstad på annan ort, och de tror det är bränslefiltret eller högtryckspumpen.

Nytt samtal med verkstan och de säger att de kan "handpumpa" bränsle så motorn går igång.

Jag fattar inte, bränslesystemet håller väl normalt över 1,000 bar. Hur kan man handpumpa ett tryck högre än så och tvinga bränsle igenom spridarna?
Likaså säger de att datorn har en "permanent felkod" som inte går att återställa "utan åtgärd".
Det verkar ju helt sjukt, man måste väl kunna återställa och prova igen utan en reparation för 17.000?!

Och hur kan 4 spridare lägga av samtidigt? Jag tycker det hela verkar mycket märkligt.
Henrik Fältström
Megane Grandtour 1.9 dCi 2007
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: "Injection Fault"

Post by Stymie »

Tveksam verkstad.

Jag skulle börja med att byta bränslefiltret. Enkel åtgärd, små pengar. Jag fick Injection Fault på min 1,9dci vid gaspådrag och då var dieselfiltret kolsvart. Bytte det och allt var frid och fröjd. Tyvärr följer inte verkstäderna sina servicescheman fullt ut, i mitt fall tror jag inte att filtret bytts på 17000 mil, bara dränerat på bottensatser (vatten) vid service.

Handpumpning kan man göra, men det bygger bara upp tryck innan dieselpumpen och används främst för att ta bort luft vid filterbyte/dränering. Därmed tror jag mer på att filtret är igensatt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
staccato
Posts: 9
Joined: 29 Aug 2011, 11:18
Location: Stockholm

Re: "Injection Fault"

Post by staccato »

Det blir så att bilen får rulla vidare till en annan verkstad, som förhoppningsvis kan lösa det till en billigare penning.
Jag återkommer med uppdateringar allteftersom.
Henrik Fältström
Megane Grandtour 1.9 dCi 2007
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: "Injection Fault"

Post by Robin »

Jäkla chansfasoner att säga att alla fyra spridare är paj. Lär vara det sista som händer.

Låter som filter, eller elfel. Du har inte fukt eller vattenansamlingar nära databox eller säkringshållare ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
staccato
Posts: 9
Joined: 29 Aug 2011, 11:18
Location: Stockholm

Re: "Injection Fault"

Post by staccato »

Nu är bilen åtgärdad och går som den ska.
Felet var att sugsidan på dieselpumpen hade lagt av.
En del löser det genom att sätta en extra bränslepump på ledningen från tanken, men jag tyckte det verkade riskabelt att fortsätta köra med en delvis havererad pump.
Notan slutade på ca 11.000 i material (dieselpump, kamremssats) och 5.500 i arbete.

Tur i oturen att jag inte lät den första verkstaden fortsätta!

Ha en god fortsättning alla, och tack för era tips och idéer!
Henrik Fältström
Megane Grandtour 1.9 dCi 2007
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: "Injection Fault"

Post by Robin »

Kanon, hade nog kikat på en beggad pump. Men skönt att det är löst i alla fall :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: "Injection Fault"

Post by Tony »

Vilken tur att du slapp lägga ut 17000!! ;)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: "Injection Fault"

Post by Stymie »

Det hade ju blivit 17000kr + minst 16500kr om första verkstaden hade gjort jobbet. Bra att det blev återkoppling på tråden!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply