5 GTE, sladdrig i spaken...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tjoa
Posts: 22
Joined: 07 Jan 2004, 12:56

5 GTE, sladdrig i spaken...

Post by tjoa »

Växelspaken känns sladdrig,det är väl nått som är slitet i överföringen fram till lådan,+ att ibland känns det lätt att växla och ibland krävs det anabola i bicepsen.

Nån som har åtgärdat nått liknande.

/Johan
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

inte fjädern under som har lossnat.. sitter under spaken fast under bilen...utan den blir styrningen i lådan som en smet..
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

på min gte,hade någon glant inte dragit åt skruven som håller hela rasket i lådan,dvs där inne i den alldeles för ofta nerkladdade gummidamasken...då gick det knapast få i växlarna men den är fortfarande lite sladdrig,kan vara leden i spaken som är sliten åxå..
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

man får nog aldrig bort glappet i spaken,spänner man för hårt så funkar det inte heller,
man skulle gjort en ny distans (den som sitter i änden av staget till lådan) typ exakt i alla mått i nåt material som aldrig slits,den som sitter där nu slits ju för lätt på grund av den ytan den har.sen kan det ju glappa i botten på spaken oxå,plast boll tror jag det är där.
tjoa
Posts: 22
Joined: 07 Jan 2004, 12:56

Post by tjoa »

Jo, fjädern är nog av så den ska jag prova att byta, men att den är så svårväxlad ibland (svårt med ettan)måste väl bero på nått annat.
Tror inte att det har med själva v-lådan att göra och oljan är precis bytt.

/Johan
webave
Posts: 22
Joined: 11 Dec 2003, 13:11
Location: Sweden

Post by webave »

Har ett annant liknande probelem, lägger jag i ettan och sen växlar till tvåan får jag inte in trean, fyran utan får lägga i feman om jag inte vill lirka lite.. Men om jag gör tvärtom från ettan till trean och fyran går det supert, min granne är verkstadsmojsare och han trodde att det bara var att smörja upp, han är guld på r5 bilarna..
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Team_Hink_Racing</i>
<br />man får nog aldrig bort glappet i spaken,spänner man för hårt så funkar det inte heller,
man skulle gjort en ny distans (den som sitter i änden av staget till lådan) typ exakt i alla mått i nåt material som aldrig slits,den som sitter där nu slits ju för lätt på grund av den ytan den har.sen kan det ju glappa i botten på spaken oxå,plast boll tror jag det är där.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Den distansen bytte jag ut på mig GTE. Har för mig att jag lyckades klämma dit en kopparrörsbit som passade som handen i handsken =)
Post Reply