Bakfjädrar, Scenic RX4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Bakfjädrar, Scenic RX4

Post by Baggis »

Jag bytte bakfjädrar på min RX4 i höstas. Efter det så började det att då och då låta "boing" när den fjädrade. Dvs ett ljud som en fjäder ger när den "spätter" mot nått eller sig själv. Jag såg inget konstigt när jag inspektera det hela, inte förrän nu i helgen när det började låta oftare. Vad som syns nu är att vänster fjäders främre-övre insida ligger an mot den metallgrej som finns inne i centrum av "tallriken och som gummiklossen innanför fjädern sitter fast i. Fjädern är alltså för långt bakåt i den övre tallriken och det har fått gummiklossen att lossna. Den högra gummiklossen har för övrigt varit lös länge och jag hade inget att limma fast den med när jag bytte fjädrarna så tänkte att det verkar ju funka i alla fall, hehe.

Att fjädern vill åka bakåt är förståeligt i sig eftersom den ju böjs i en U-form ganska kraftigt då länkarmens infästning är i framkant och alltså rörs som ett längsgående gångjärn. Dock så borde ju den övre tallriken vara så funtad att den förhindrar det kan man tycka. Jag kikade tyvärr inte på hur den övre tallriken ser ut i detalj då jag konstaterade att det bara fanns en position som passade i nedre tallriken. Jag var också noga med att vända fjädrarna åt samma håll som de gamla och som var åt det håll som det pga deras form passade med nedre tallriken.

Frågan är nu om nån av er har nått råd vad att göra? Jag kan naturligtvis ta isär det hela och kolla på det men om nån har nån erfarenhet att dela med sig av så vore det finemang! :mrgreen:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Bakfjädrar, Scenic RX4

Post by Baggis »

Ok, ingen hade nått att komma med så rev isär vänster sida förra helgen. Hade kvar gamla fjädrarna och jämförde igen med den nya och det håll jag hade satt dit den och tyckte fortfarande att det såg ut som samma håll som den gamla var monterad. Men eftersom det uppenbarligen var nått fel när det tog i så vände jag på fjädern i alla fall. I den vevan noterade jag att fabrikat och artikelnr var tryckt på den nya fjädern och att den texten kom att bli rättvänd när jag hade vänt fjädern. Hmm.. tänkte jag, kanske en liten ledtråd...?

Provkörning gav svar att det fortfarande lät "boing" men att det verkade vara endast höger sida, så igår vände jag på den fjädern också och peppar peppar, tyst och fint till jobbet var det! Med fjädrarna andra vägen så hann det "boinga" fler ggr på den sträckan.

Så håller tummarna nu att jag inte behöver riva isär det fler ggr på ett tag! (Fast har sån rutin på det numera att det går på nolltid, hehe!)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Bakfjädrar, Scenic RX4

Post by Jöns »

Härligt!

Skönt när man löser ett lite klurigt problem. Har själv haft problem med oljud i min passat under 2års tid typ. Nu verkar det äntligen vara löst.

Hoppas det håller sig borta!
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Bakfjädrar, Scenic RX4

Post by Baggis »

Ja, det är bara att hålla alla tummar man har! (Inkl de mitt i handen, haha!)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply