Torisionstav Megane 00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Megane 00
Posts: 12
Joined: 14 Dec 2014, 08:38
Location: Karlstad

Torisionstav Megane 00

Post by Megane 00 »

Hej undrar om någon vet hur man får bort en Torisionstav vänster inre på en megane kombi 1.4L 16v 00 som gått av måste man ta ner hela axeln ? i ytteränden sitter det ett hål med M10 gängor vi har provat att pressa ut den med hjälp av en gängstång men den rör sig inte tips mottages tacksamt.
johan hedlund
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Torisionstav Megane 00

Post by Tony »

Megane 00 wrote:Hej undrar om någon vet hur man får bort en Torisionstav vänster inre på en megane kombi 1.4L 16v 00 som gått av måste man ta ner hela axeln ? i ytteränden sitter det ett hål med M10 gängor vi har provat att pressa ut den med hjälp av en gängstång men den rör sig inte tips mottages tacksamt.
antar att du menar dra ut den ?? gänga i gängstången ta något som passar mot axeln och är större än staven, sätt i spänn så hårt du vågar, sen slår du på staven och på dess infästningar, se alltid till att staven är i spänn, för när du slår på den och dess infästningar skall den börja röra på sig, marinering med rostlösare är åxå att föredra och lossnar den inte så har du inte slagit tillräckligt 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Megane 00
Posts: 12
Joined: 14 Dec 2014, 08:38
Location: Karlstad

Re: Torisionstav Megane 00

Post by Megane 00 »

Tack för svaret har provat att värma och sätt den i press med hjälp av gängstång och en stor hylsa och haft den under tryck och slagit men den rör sig inte en mm vet du om den ska in eller ut ? har provat att slå den inåt och som jag skrivit utåt under tryck sitter det någon låsning nånstans ?
johan hedlund
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Torisionstav Megane 00

Post by Tony »

Megane 00 wrote:Tack för svaret har provat att värma och sätt den i press med hjälp av gängstång och en stor hylsa och haft den under tryck och slagit men den rör sig inte en mm vet du om den ska in eller ut ? har provat att slå den inåt och som jag skrivit utåt under tryck sitter det någon låsning nånstans ?
jag menar utåt, endast utåt, har inte gått bet på någon ännu, sätt i spänn och vålda, det ända den sitter med är järnoxid, brukar sitta i yttre fästet, om du sprayar rostlösare och slår på det inre, så brukar man kunna se att det glappar lite i splines då ser man att den är lös där iaf, sen spänner man och ger den yttre infästningen och staven (inte i änden ) en jäkla massa stryk med en slägga inte en liten hammare eller dyl.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Megane 00
Posts: 12
Joined: 14 Dec 2014, 08:38
Location: Karlstad

Re: Torisionstav Megane 00

Post by Megane 00 »

ok tack för svaret har provat att slå med slägga men ska prova att göra som du skrev.
johan hedlund
Megane 00
Posts: 12
Joined: 14 Dec 2014, 08:38
Location: Karlstad

Re: Torisionstav Megane 00

Post by Megane 00 »

Tack för tipset Tony :D nu fick jag bort den yttre biten mycket våld och smörjmedel har vickat och smörjt som f-n på den andra biten den som går in i mitten har du kanske något bra tips ? då du verkar veta vad du pratar om. har hört folk säga att det inte går utan dom byter hela axeln men tyckte det lät konstigt och vet du om det är samma t-stav på en bil med skivor ?mvh Johan.
johan hedlund
Megane 00
Posts: 12
Joined: 14 Dec 2014, 08:38
Location: Karlstad

Re: Torisionstav Megane 00

Post by Megane 00 »

min bil är en 1.4 kombi med trummor vet om en axel från en 1.8 kombi med skivor där en främre gått av.
johan hedlund
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Torisionstav Megane 00

Post by Tony »

tror att stavarna passar men kan vara av olika hårdhet beroende på modell, stavarna är färgkodade så har dom samma färg ( tunna färgband målade runt staven ) så är dom lika.
var det en av de bakre krängningshämmar stavarna som gått på din?? dom främre är fjädringen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Megane 00
Posts: 12
Joined: 14 Dec 2014, 08:38
Location: Karlstad

Re: Torisionstav Megane 00

Post by Megane 00 »

ok tack ja det är en bakre framifrån sett som gått av v-sida den som sitter i U- balken märkte det då bilen blev mycket lägre på v-sida bak har försökt få bort den andra biten men den sitter stenhårt fast där den går in på mitten.
johan hedlund
Megane 00
Posts: 12
Joined: 14 Dec 2014, 08:38
Location: Karlstad

Re: Torisionstav Megane 00

Post by Megane 00 »

har försökt igen med den biten som är kvar nästan hela längden men den sitter som berget det är inte krängningshämmarn utan den som är bakom om man ser framifrån och bakåt den sitter i u-balken får inte loss den har du något bra tips Tony ?
johan hedlund
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Torisionstav Megane 00

Post by Tony »

Megane 00 wrote:har försökt igen med den biten som är kvar nästan hela längden men den sitter som berget det är inte krängningshämmarn utan den som är bakom om man ser framifrån och bakåt den sitter i u-balken får inte loss den har du något bra tips Tony ?
Krängningshämmaren är den bakre staven, dom fram håller uppe bilen, nej jag har inget bra tips mer än våld 8)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Megane 00
Posts: 12
Joined: 14 Dec 2014, 08:38
Location: Karlstad

Re: Torisionstav Megane 00

Post by Megane 00 »

nu är torisionsstaven bytt den biten som är närmast hjulhuset gick lätt att få bort efter tips från Tony här på forumet men den andra biten den som går in i mitten satt som berget kvittade hur jag än slog och och hade den i spänn så rörde den sig inte svetsade fast en gammal hjulmutter i staven och monterade en portipower i mellan mitten där stavarna går in och till mutern 4 tons tryck då släppte den fick en bakaxel där en krämmningshämmare gått av tog rondel och kapade sönder fästen till den staven som var av på min bil gjorde rent den och monterade ned stötdämparna skruvade bort bultarna i hjulhuset mätte så att det var samma avstånd på axeln bägge sidorna fick trycka ner på sidan där staven var borttagen och monterade i den hela knakade in den med den trasiga staven som jag kapade så att den blev plan OBS detta gjordes med axeln på plats på bilen. låg på ett garage golv bilen stog på pallboxar ni som äger en bil med samma konstruktion smörj då och då felet är att det rostar och pratade med en verkstad som sa att det inte går utan att ta ner axeln men ge inte upp. och från mig tack Tony för tippset från dig annars hade jag nog som flera gjort bytt hela axeln men nu hade jag tur kostnad 0 kronor.
Last edited by Megane 00 on 18 Dec 2014, 08:13, edited 1 time in total.
johan hedlund
Megane 00
Posts: 12
Joined: 14 Dec 2014, 08:38
Location: Karlstad

Re: Torisionstav Megane 00

Post by Megane 00 »

till er som ev har en stav som är av det är samma på alla megane kombi 1999-2003 oavsett motor. min bil är en år 2000 1.4L den jag fick axeln från är en 1.8L 2002.
johan hedlund
Post Reply