Frågor om tankmätare

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
xman77
Posts: 2
Joined: 16 Dec 2014, 17:41
Location: Skövde

Frågor om tankmätare

Post by xman77 »

Äger en Reanult Master stora skåpet 265hög av 2004 års modell.

Jag skall regga om den och sätta in ett extra säte men är fortfarande beroende av att få lasta så mycket som möjligt så jag har en idé.

Vid omregistreringen så skall ju tanken vara full. Men hade en ide om att lura dem med en tom tank för att spara ca 90kg som sätet väger.

Kan man på något sätt luta den där saken som ligger i tanken att den är full fast den är tom? Hur krångligt är det?

Jag hade en komis som gjorde så på sin V70 för typ 10 år sedan. Men frågan är hur krångligt är det på en skåpbil.

Är tacksam för alla ideer.

Tack på förhand.

M V H
Ola
Ola Johansson
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Frågor om tankmätare

Post by Göte J »

På papperet får du högre lastvikt. Men det är ju totalvikten du inte får överskrida om du ska undgå böter pga övervikt. Visseligen räknas övervikten i % av lastvikten, så det kan hända att böterna blir något lägre. Men är4 det verkligen värt krånglet med tankningsbluffen?
// Göte J
xman77
Posts: 2
Joined: 16 Dec 2014, 17:41
Location: Skövde

Re: Frågor om tankmätare

Post by xman77 »

Hejsan

Jo det är det värt för att när bilen vägdes förta gången då den var ny så fick jag lasta 1460kilo och nu har jag blockat ut en massa grejer i bilen som reservhjulet och precis allt onödigt och då får jag lasta 1380 kilo alltså har det försvunnit 80kilo i luften. det kan bero på smuts som ligger i bilen på olika ställen och sen har man säkert målat tanken och då går det upp 15 kilo sa de på firman. sen är det väl någon annan utrustning som oxå satts dit.

Ska jag då slänga in säten på ca 100 kilo med fästen. Ja då är jag nere på 1280. jag skulle vilja ha tom tank och få bort de 100 kilo som det väger och bibehålla mina 1380 som jag får idag som är 80 kilo lägre än vad jag får lasta.

Så man kan säga att det är lite värt det faktiskt..

Så är öppen för alla förslag på denna punkten.

M V H
Ola
Ola Johansson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Frågor om tankmätare

Post by Tony »

Tror inte det finns en bil där siffrorna stämmer från fabriken
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Frågor om tankmätare

Post by Göte J »

Om du blir stoppad och vägd vid vägkanten av polisen får inget tas dän. Man väger som du kommer med svärmor och allt om hon är med. Sen jämför man den vikten med totalvikten i papprena. Blir det tex 50 kg övervikt kollar man vad det blir i procent av lastvikten. Om du lyckats höja lastvikten från 1300 kg till 1380 kg innebär det 3,6% istf 3,8%.
På vissa husbilar där lastvikten pga påbyggnad hamnat med lastvikt på 3-400 kg är det värre. 50 kg ger 16.7- 12.5 % och högre böter för samma överlast och i grunden samma bil.
Totalvikten är redan bestämd av Renault i ditt fall och kan inte ändras vid ny reg.besiktning, utan intyg från Renault. Det är bara tjänstevikten och därmed lastvikten du kan påverka.
// Göte J
Post Reply