Tändspolar i Megane & Clio?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Clio
Posts: 17
Joined: 09 Mar 2004, 19:37
Location: Sweden

Tändspolar i Megane & Clio?

Post by Clio »

Jag har en Renault Megane 1,4 16V från år 2000 där de fått byta alla 4 tändspolarna och jag har förstått att det är ett allmänt problem.
Jag har nu också en Clio 1,2 från 2002.
Finns det fyra tänspolar på den också eller är det bara en?
Var sitter oljefiltret på 2,2:an?
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Japp, det är 4 spolar på 1,2:an oxå. Strular dock mer sällan än de större motorerna.
Oljefiltret på 1,2:an (antar jag att du menar) är ett insatsfilter och sitter på hö sida bakom tråget.
Clio
Posts: 17
Joined: 09 Mar 2004, 19:37
Location: Sweden

Post by Clio »

Tack!
På Meganen satt det en tändspole på varje tändstift men på 1,2:an såg det ut som det bara var vanliga tändstiftshattar från en central tändspole.
Jag har letat efter oljefiltret men nu vet jag alltså att det är någon typ av insatsfilter.
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

F-n nu blev jag osäker på det där med spolarna, får kolla imorn.
Ska egentligen vara spec verktyg för att lossa "koppen" till oljefiltret, men det går bra med en polygrip om man é försiktig.
Återkommer imorn ang spolarna...
Clio
Posts: 17
Joined: 09 Mar 2004, 19:37
Location: Sweden

Post by Clio »

Bra!
Min Clio 1,2 är en 60 Hk med 8 ventiler. Vet inte om det är annorlunda på 16 ventilarn med 75 Hk.
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Det är alltså en D7F du har? Kollade 2st Clio idag, dels en äldre (00:a tror jag)med D7F och dels en med D4F 02:a. Bägge hade en tändspole, så det antar jag att du oxå har. Förresten så är det ju lätt att kolla, om du ser några tändkablar eller inte...
Ursäkta mitt "svävande" i frågan, man kan ju inte ha ALLT i skallen:)
Post Reply