Startproblem Clio -04

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
svenR16HBG
Posts: 37
Joined: 11 Jun 2011, 12:27
Location: helsingborg

Startproblem Clio -04

Post by svenR16HBG »

Åter problem med att starta. Förra året var det inga problem, inga låga minusgrader, men nu är det kallt i Helsingborg. Vad händer med min Clio -04 när temperaturen går under -10. Går inte att kabla eller dra igång.Friskt batteri och alla kontrollampor lyser! Inte ett ljud ifrån sig, inte ens ett lite klick. Haft den inne och anslutit till dator men inga fel registrerades, dock gick ju bilen då. Tredje året med exakt samma problem. Behöver bara låta temperaturen stiga så startar den på första knycken....

Efter att värmt upp coupén med värmefläkt spec. under instrumentpanelen vid ratten och försökt starta vilket inte gick noterades ännu en sak.
Vrider jag startnyckeln i ett svep till startläget snurrar startmotorn men den tänder inte, gör jag däremot en paus i tändningsläget ngn sekund och sedan vrider till startläget snurrar INTE startmotorn
Last edited by svenR16HBG on 29 Dec 2014, 20:55, edited 1 time in total.
Sven Nervall Helsingborg
Tlf 042/21 54 89
073 949 15 88
Clio 2013
R16 TL 1975
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startproblem Clio -04

Post by Starbright »

Skulle vilja be dig om att göra en liten film när du försöker starta bilen.
Vad jag vill se på filmen är instrumentpanelen, helst skall den synas noga.

Vrid om så tändningen slås på och alla kontrollampor börjar lysa. Gör detta ett par ggr.
Johnny Söderström
svenR16HBG
Posts: 37
Joined: 11 Jun 2011, 12:27
Location: helsingborg

Re: Startproblem Clio -04

Post by svenR16HBG »

Starbright wrote:Skulle vilja be dig om att göra en liten film när du försöker starta bilen.
Vad jag vill se på filmen är instrumentpanelen, helst skall den synas noga.

Vrid om så tändningen slås på och alla kontrollampor börjar lysa. Gör detta ett par ggr.
Hej! Jag skall se vad jag kan göra, vart skall jag skicka filmen?
Sven Nervall Helsingborg
Tlf 042/21 54 89
073 949 15 88
Clio 2013
R16 TL 1975
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startproblem Clio -04

Post by Starbright »

Lägg upp den på Youtube och skriv sedan länken här så kan flera som vill kika.
Johnny Söderström
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Re: Startproblem Clio -04

Post by Magnus Bjelk »

Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
svenR16HBG
Posts: 37
Joined: 11 Jun 2011, 12:27
Location: helsingborg

Re: Startproblem Clio -04

Post by svenR16HBG »

Magnus Bjelk wrote:Här är filmen
https://onedrive.live.com/redir.aspx?ci ... ideo%2cMTS

å Svens vägnar
När filmen spelades in har temperaturen stigit tlil -2 och som du hör snurrar startmotorn men någon "tändning" blir det inte....efter några försök blir startmotorn tyst igen....
Sven Nervall Helsingborg
Tlf 042/21 54 89
073 949 15 88
Clio 2013
R16 TL 1975
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startproblem Clio -04

Post by Stymie »

Ett litet instick ... Jag tycker det verkar vara klen ström/spänning. När du kablade bilen, var satte du minusklämman? Har du kollat jordflätorna? Om inte, dra en startkabel mellan minuspolen och blocket.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startproblem Clio -04

Post by Starbright »

Tack för att du tog dig tid att ordna med filmen.

Som du ser, varje gång du försöker starta så lyser den röda lampan i mitten på instrumentpanelen. Den blinkar ej snabbt utan den lyser utan att slockna.
Detta betyder att bilen har fått en Startsspärrskod den ej känner igen.
Då kommer bilen att automatiskt slå av möjligheten att starta bilen efter några sekunder.
Det är därför du kan göra ett kort startförsök när du vrider dirrekt till startläget.

Vad orsakar då detta? Jag kan ju inte säga 100% säkert, men det vanligaste felet med lite äldre Cliomodeller är att dem har en nyckel som är "blank" vid inlärning till bilen. Man lär helt enkelt in koden i nyckeln och inte tvärtom som många andra bilar. Denna typ av nyckel, blir sämre och sämre med tiden för att slutligen helt sluta fungera för start. (fjärrfunktionen kan fungera helt normalt).

Vad du behöver göra är.. se till att få transponderringen kontrollerad, så att ingen kabel där är trasig, att den har 12v och jord. Fungerar den som den skall, så rekommenderar jag starkt att du köper en ny nyckel till bilen.

varför bara när det är kallt? jag kan tänka mig att signalen från nyckeln är svagare när det är kallt/fuktigt ute.
Det är svårare att väcka Chipet i nyckeln till liv än vanligt. (Transponderringen skapar ett magnetfält som väcker chipet till liv)

Äger du en reservnyckel? har du provat den någonting? Fungerar den bättre? isf bekräftar det bara mer min teori.

Hoppas du får bukt med problemet och återkom gärna med resultat.

/Johnny
Johnny Söderström
svenR16HBG
Posts: 37
Joined: 11 Jun 2011, 12:27
Location: helsingborg

Re: Startproblem Clio -04

Post by svenR16HBG »

Tack för alla idéer! Att kabla igång går inte och att bogsera igång går inte heller! Har tänkt på startspärren men då brukar ju startmotorn gå runt och det gör den inte heller förutom när den börja tina upp, som igår vid -2 grader. Dock utan att starta. Provat båda nycklarna men med samma resultat! Nu är det åter plusgrader så i morgon skall vi se om allt fungerar igen....återkommer!
Sven Nervall Helsingborg
Tlf 042/21 54 89
073 949 15 88
Clio 2013
R16 TL 1975
svenR16HBG
Posts: 37
Joined: 11 Jun 2011, 12:27
Location: helsingborg

Re: Startproblem Clio -04

Post by svenR16HBG »

7plusgrader och bilen startar igen! Visserligen efter 5-6 försök med snurrande startmotor sedan som vanligt. Noterade också att klockan stannat för andra gången och måste ställas om, men INTE radion som annars vill ha säkerhetskoden vid strömavbrott!
Sven Nervall Helsingborg
Tlf 042/21 54 89
073 949 15 88
Clio 2013
R16 TL 1975
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startproblem Clio -04

Post by Starbright »

"Som du ser, varje gång du försöker starta så lyser den röda lampan i mitten på instrumentpanelen. Den blinkar ej snabbt utan den lyser utan att slockna.
Detta betyder att bilen har fått en Startsspärrskod den ej känner igen.
Då kommer bilen att automatiskt slå av möjligheten att starta bilen efter några sekunder."

Mao, så länge inte nyckeln blir godkänd kommer detta fenomen att fortgå.

Vid varmare väder ute verkar det lättare att få den att fungera.
Johnny Söderström
svenR16HBG
Posts: 37
Joined: 11 Jun 2011, 12:27
Location: helsingborg

Re: Startproblem Clio -04

Post by svenR16HBG »

Hej! Undersökt hur lampan blinkar, lyser och slocknar och den uppför sig helt enl instruktionsboken. Plusgrader och bilen startar på första försök! Återkommer om det blir minusgarder med startproblem och skall då kolla av lampan igen!
Stort tack för engagemang!
Sven Nervall Helsingborg
Tlf 042/21 54 89
073 949 15 88
Clio 2013
R16 TL 1975
Post Reply