läckage bromsljus samt konstig broms

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bihslk
Posts: 108
Joined: 02 Jul 2014, 23:37
Location: Leksand

läckage bromsljus samt konstig broms

Post by bihslk »

Hej

Alltså känns som det uppstår fler å fler fel på bilen för varje dag som går.

Första problemet är att vatten läcker in genom bromsljuset i mitten. Volvo säger att man måste byta hela skiten finns inte bara ny tätning att köpa.

Andra felet tror jag är att när bilen är avstängd och jag ska åka iväg senare trycker jag ner kopplingen och bromsen men den blir stum och bilen börjar rulla typ ingen bromsverkan tills jag startat den. Häromdagen åkte jag iväg på morgon och bromsade men det gick inte bromsa någon sekund varpå bromsen återkom sen fungerar den som den skall. Vad är det för fel? ska det vara så?

Bilen är en Megane 2010 dci kombi.


Tacksam för tips
Samil Kuzelj
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: läckage bromsljus samt konstig broms

Post by Stymie »

1. Måste väl gå att täta med annat än en gummilist? Finns ju många produkter som borde fungera (byggmassa etc).

2. Fattar inte riktigt. Är pedalen stum innan du satt foten på den? Kan vara fel på huvudcbromscylindern. Dock kan tryck byggas upp vid avstängd motor om man trampar upprepade gånger på pedalen. Bromsverkan blir då marginell om du inte tryck mycket hårt på pedalen. Du kan ju ha parkeringsbromsen i för att motverka risken för att bilen rullar.

Så snart man startar blir pedalen mjuk igen. Att du inte har någon bromsverkan är allvarligt. Tror att du måste beskriva scenariot tydligare. Kan vara luft i systemet, fel på huvudbromscylindern, kärvande belägg etc. Är det även så när du kör så tycker jag inte att du ska köra till dess att felet är åtgärdat.

Verkar som symptomen hänger ihop och kan bero på samma fel. Någon annan på forumet kanske känner igen det?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
bihslk
Posts: 108
Joined: 02 Jul 2014, 23:37
Location: Leksand

Re: läckage bromsljus samt konstig broms

Post by bihslk »

Det med bromsen hände när jag började rulla iväg och tröck på broms hände inget sen kom bromsen. Därefter fungerar den normalt. Jag tror mest på slitna belägg fram å bak. Bilen är 4 år och jag tror inte någon har bytt de än så får väl ta en genomgång av bromsen på verkstaden.

Vad gäller vatten läckage så har jag satt nå svart tätmassa men funkade ej tyvärr. Lär bli silikon
Samil Kuzelj
Post Reply