vatten i bilen

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ångatjock
Posts: 3
Joined: 05 Jan 2015, 16:57
Location: karlshamn

vatten i bilen

Post by ångatjock »

hej behöver hjälp med täppt ac dränering megane II 05 1,6. är nybörjare på forum o dator men hyggligt hemma på mekbiten . hör av er har många renaulter nu så lär behöva mycket hjälp framöver :? :wink:
anders atnarsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: vatten i bilen

Post by Stymie »

Sitter någon gummiflärp på dräneringsslangen ovanför katalysatorn som man bör plocka bort.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ångatjock
Posts: 3
Joined: 05 Jan 2015, 16:57
Location: karlshamn

Re: vatten i bilen

Post by ångatjock »

Okej jag skall prova det ikväll
anders atnarsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: vatten i bilen

Post by Stymie »

Kolla först att diket vid torkarna är rent från sk*t och att dräneringarna där fungerar. Ser det rent ut där under plasten, gåvidare med AC-dräneringen.

Du kan behöva lossa skyddsplåten ovanför katalysatorn och skjuta den åt sidan för att komma åt
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ångatjock
Posts: 3
Joined: 05 Jan 2015, 16:57
Location: karlshamn

Re: vatten i bilen

Post by ångatjock »

Då lärde jag mig mera bra tips ☺.jag är tacksam för alla bra arbetsbeskrivningar.
anders atnarsson
Svisse16
Posts: 1
Joined: 13 Jan 2015, 09:41
Location: Sandviken

Re: vatten i bilen

Post by Svisse16 »

Min megane var full av vatten. Känn på mattan i luckorna i golvet vid framstolarna. Fick riva ur all golvinredning och torka i en vecka.
Finns två sätt att få ren AC-dräneringen.Alt 1: Lossa skyddsplåten ovanför avgassystemet och katalysatorn, dra skyddsplåten bakåt, då kan man se ett vinklat gummirör ovanför katalysatorn som har en gummiläpp som täcker utloppet. Försök att skära bort denna med en skalpell eller liknande och rensa sedan med en böjlig tråd i det vinklade röret. Alt 2: Lossa och ta bort handsfacket och lossa sedan slangen som kyler handsfacket från AC:n. Man får då ett ca 17 mm stort hål som det går att stoppa in ett böjt plaströr genom( jag använde ett 16 mm plaströr för elkablar) och som man kan ansluta till dammsugare och suga rent utloppshålet för dräneringsvattnet från AC:n.
Jan Innerman
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: vatten i bilen

Post by Dennis »

Och så i förebyggande serviceåtgärd så ställer man manuellt ventilationen i luftriktning ansikte.
Stänger gallerna i instrumentbrädan, och full fläkt.
Då har övertrycket ingen annan stans att ta vägen än ut genom dräneringen :D
Gör man detta lite då och då så har man inga bekymmer.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply