Laguna 2 1,9 dci ryker

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
michaelkalix
Posts: 5
Joined: 07 Jan 2015, 13:42
Location: kalix

Laguna 2 1,9 dci ryker

Post by michaelkalix »

Hej forumet jag har ringt till 5 Renault verkstäder men ingen kan svara på min fråga.
Min bil bil började för ett tag sen att ryka trodde det var turbon men det visade sig efter mycket efterforskning på nätet att jag hade plugg i motorblocket där returoljan från vevhusventilationen (påfyllningskoppen) ska rinna tillbaks till tråget den fyllde koppen och sög in det i motorn.
Min fråga är törs man borra försiktigt i hålet ner i tråget det har krackelerat så hårt att jag inte får upp det annars är det bara en rak nippel ner i tråget.
michael hjorth
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laguna 2 1,9 dci ryker

Post by Tony »

Min laguna frös där, in i värmen och gör rent. Antar att din bränslevärmare inte fungerar?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
michaelkalix
Posts: 5
Joined: 07 Jan 2015, 13:42
Location: kalix

Re: Laguna 2 1,9 dci ryker

Post by michaelkalix »

Tony wrote:Min laguna frös där, in i värmen och gör rent. Antar att din bränslevärmare inte fungerar?
Den har inte frusit utan det är gammal olja som kristalliserats och blivit stenhårt jag tänker borra upp det försiktigt men vill bara veta om det går rakt ner i tråget eller om det finns något man inte ska borra i bakom
michael hjorth
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laguna 2 1,9 dci ryker

Post by Tony »

Jag skulle försöka suga upp skiten istället för att släppa ner den
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
michaelkalix
Posts: 5
Joined: 07 Jan 2015, 13:42
Location: kalix

Re: Laguna 2 1,9 dci ryker

Post by michaelkalix »

Tony wrote:Jag skulle försöka suga upp skiten istället för att släppa ner den
Tänkt tanken men problemet är bara att det är som sten oljan som sitter i hålet har kristalliserats och är som sten så hacka eller borra är enda alternativet tänkte slippa ta bort oljetråget då ser man hur det ser ut
michael hjorth
michaelkalix
Posts: 5
Joined: 07 Jan 2015, 13:42
Location: kalix

Re: Laguna 2 1,9 dci ryker

Post by michaelkalix »

michaelkalix wrote:
Tony wrote:Jag skulle försöka suga upp skiten istället för att släppa ner den
Tänkt tanken men problemet är bara att det är som sten oljan som sitter i hålet har kristalliserats och är som sten så hacka eller borra är enda alternativet tänkte slippa ta bort oljetråget då ser man hur det ser ut
http://www.youtube.com/watch?v=-bMVLTSV ... ata_player
michael hjorth
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Laguna 2 1,9 dci ryker

Post by Stymie »

Bra video! Borra om så behövs... Använd sedan rätt olja. Den motorn är känslig för vilken olja som används. Bara RN0720-godkända oljor ska användas.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
michaelkalix
Posts: 5
Joined: 07 Jan 2015, 13:42
Location: kalix

Re: Laguna 2 1,9 dci ryker

Post by michaelkalix »

Stymie wrote:Bra video! Borra om så behövs... Använd sedan rätt olja. Den motorn är känslig för vilken olja som används. Bara RN0720-godkända oljor ska användas.
Det blir borra hoppas bara att det är tråget bakom och inte oljepump eller något annat roligt hade varit skönt och veta innan ska det vara så jävla svårt att få svar. Det jag läst på forumet + era svar har gett mer än 10 verkstäder. Hade jag lyssnat på dom så hade jag bytt turbo för 10 000 +++ helt i onödan. Ja ja imorgon blir det borrning.
michael hjorth
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Laguna 2 1,9 dci ryker

Post by Baggis »

michaelkalix wrote:Hej forumet jag har ringt till 5 Renault verkstäder men ingen kan svara på min fråga.
Ifall nån av de verkstäderna är Nordiska bil så är jag väl inte så värst förvånad :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply