Kamremsbyte Clio-05 1,2 16v

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ajson
Posts: 66
Joined: 17 Sep 2008, 12:00
Location: Borlänge

Kamremsbyte Clio-05 1,2 16v

Post by Ajson »

5 år har gått sedan senaste bytet blev gjort så nu börjar det bli dags för kamremsbyte.
Clio 1,2 16v -05

Min fråga är:

Ungefär hur mycket arbetstid är det på detta jobbet för en verkstad?

Har sökt delar via internet och hittat bra priser på kamremssats inkl vattenpump..(ca1000kr)
Men vilka ytterligare remmar kan jag tänkas behöva beställa?

Jag tänker, när man har plockat bort vattenpump osv.. Är det separat rem till servon/AC eller är det en så kallad multirem eller liknande?
Vad kan de remmarna tänkas heta/kallas när jag söker på nätet?
Hittar nämligen väldigt dåligt med info kring ev andra remmar som rekomenderas att byta i samband med kamremsbytet...

Min tanke är att efter att ha kollat med lokala verkstäder (som är hutlöst dyra för detta jobb)köpa grejorna på nätet och låta någon kunnig bekant/kompiskompis byta dessa.

Tack på förhand!
Anders Jansson
Göte J
Posts: 214
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Kamremsbyte Clio-05 1,2 16v

Post by Göte J »

Gör det själv! Kolla den här filmen först bara.
https://www.youtube.com/watch?v=713Txm89Mmg
Inte svårt alls. Beträffande remmar så var det en 3PK735 + 4PK150 på min till generator och AC-kompressor. Men lita inte på att det är samma till din.
http://www.mister-auto.se/sv/drivrem/re ... _g305.html
// Göte J
Ajson
Posts: 66
Joined: 17 Sep 2008, 12:00
Location: Borlänge

Re: Kamremsbyte Clio-05 1,2 16v

Post by Ajson »

Ger mig inte på att byta själv men tack för filmklipppet :D

Remmarna verkar vara de som heter 3pk753 för generator
och 4pk1540 för servoremmen...

Kan rekomendera Mister autos priser för kamremssats+vattenpump!!!!! nästan en tredjedals pris av vad tex Mekonomen,Meca,Autoexperten och de andra ville ha..

För att inte tala om vad Volvo/Renault handlaren skulle ha... tex så var vattenpumpen 5 ggr billigare på Misterauto än vad Volvo skulle ha för den.... :shock: :shock: :shock:
Anders Jansson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Kamremsbyte Clio-05 1,2 16v

Post by Dennis »

Lycka till om du får en verkstad att montera så vitala delar som kamremsats om du tillhandahåller materialet!
Har med garantier att göra. Och spontant så går man inte till restaurangen med medhavd matlåda.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ajson
Posts: 66
Joined: 17 Sep 2008, 12:00
Location: Borlänge

Re: Kamremsbyte Clio-05 1,2 16v

Post by Ajson »

Dennis wrote:Lycka till om du får en verkstad att montera så vitala delar som kamremsats om du tillhandahåller materialet!
Har med garantier att göra. Och spontant så går man inte till restaurangen med medhavd
matlåda.

Var någonstans läste du att jag skulle försöka få en verkstad att montera delarna?

Så här stod det i texten:
Min tanke är att efter att ha kollat med lokala verkstäder (som är hutlöst dyra för detta jobb)köpa grejorna på nätet och låta någon kunnig bekant/kompiskompis byta dessa

Så någon medhavd matlåda till restaurangen var det inte tal om denna gång :D
Anders Jansson
jokers
Posts: 42
Joined: 11 Jun 2010, 14:20
Location: Ekerö

Re: Kamremsbyte Clio-05 1,2 16v

Post by jokers »

Några problem att få en verkstad att göra jobb utan att få sälja delarna har jag inte haft..

I bland kan de tom uppskatta det...

Använder mig numera oftast av autobutler.se när jag har jobb som jag inte kan/orkar göra själv.

Funkar som offerta eller servicefinder fast för bilar..

Man anger vad man vill ha gjort och så får man tre offerter man kan skriva om man har egna delar mm...

Inget konstigt med det...

Tex. nu sist ville ha hjälp med att justera handbroms wiren (ska in i morgon så jag får väl skrika till om jag inte blir nöjd) en ville ha strax under 1000 en 500 och den tredje 375 ... gissa vem som fick jobbet :wink:

Har bytt kamrem själv på min Audi A4 men tror inte att jag skulle ge mig på att byta på min Renault med 16v motor :roll:

/Christian
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Kamremsbyte Clio-05 1,2 16v

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Kanske lite sent svar.

Men som sagt.

Vid min äldre Renault årstillverkning 2003 bad jag om ett pris på en fordonsfirma här i länet.

Killen köpte delarna från en Mekonomen firma och bytte även vattenpump samt rullar och remmar.

Jag betalade endast 3500 kr inklusive delar och byte av detta på min Renault.

Garantin gällde även 3000 mil.

Som du kan utläsa av allt detta.

Samla ihop ett antal bilverkstäder på en lista vid din dator och skriv vad som ska göras och be om ett prisförslag.

Jag personligen brukar göra så och det kan diffa med hela 40 - 50 % mellan de olika ställen.

Lycka till.

Önskar dig:LG
Ajson wrote:5 år har gått sedan senaste bytet blev gjort så nu börjar det bli dags för kamremsbyte.
Clio 1,2 16v -05

Min fråga är:

Ungefär hur mycket arbetstid är det på detta jobbet för en verkstad?

Har sökt delar via internet och hittat bra priser på kamremssats inkl vattenpump..(ca1000kr)
Men vilka ytterligare remmar kan jag tänkas behöva beställa?

Jag tänker, när man har plockat bort vattenpump osv.. Är det separat rem till servon/AC eller är det en så kallad multirem eller liknande?
Vad kan de remmarna tänkas heta/kallas när jag söker på nätet?
Hittar nämligen väldigt dåligt med info kring ev andra remmar som rekomenderas att byta i samband med kamremsbytet...

Min tanke är att efter att ha kollat med lokala verkstäder (som är hutlöst dyra för detta jobb)köpa grejorna på nätet och låta någon kunnig bekant/kompiskompis byta dessa.

Tack på förhand!
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply