Ojämn tomgång och hög bränsleförbrukning samt krångel med...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Trash_bd
Posts: 4
Joined: 17 Jan 2015, 21:37
Location: Köping

Ojämn tomgång och hög bränsleförbrukning samt krångel med...

Post by Trash_bd »

så tog det slut på rubrikutrymme...


Jag har precis köpt en 00:a Renault Scénic 1.6 16V och är inte helt hemma i den världen. Men jag har konstaterat att jag tror att min drar lite mer soppa än den borde och den har ojämn tomgång, jag har googlat som en tokig efter olika förslag och idéer.

Den drar 0,8 i blandad körning (4 mil landsväg och 0,5 mil stadstrafik vid varje start, det är en pendlarbil och inget mer), tomgången varierar mellan 700 och 750 varv precis som om EGR-ventilen vore skitig (men jag hittar ingen sådan)...

Det jag har gjort är följande:
Bytit ut alla tändstift (från Bosch till NGK) och tändspolar (från Sagem till Bosch), rekommenderar för övrigt ebay.co.uk för att köpa stift och tändspolar, det kostade totalt 568 kr inklusive frakt för hela kalaset.
Bytit ut luftfiltret.

Tomgången och soppaförbrukning blev något bättre i samband med det, men inte bra.

Vad jag har förstått så finns det en tempgivare någonstans som tydligen kan gå sönder, var sitter den och har ni flera idéer på vad det kan vara?

Eftersom bilen verkar sakna EGR-ventil så borde det finnas en tomgångsmotor men jag kan inte lokalisera den, eller sotar "min" modell igen någon annanstans?

Vidare så har jag lite strul med att innerbelysningen tänds under färd. Nu är det avhjälpt med gaffatejp men jag skulle vilja byta ut brytarna (en är sönderbruten av en tidigare ägare och en är så trög att den knappt går att trycka i botten trots wd40 och elektronikrengöring. Var kan jag beställa nya brytare och vad heter dom?

Jag har även funderat på att montera in en farthållare och hittat en del beskrivningar och lite olika varianter man kan köpa, har någon ett förslag på vad jag bör köpa in för att inte ruinera plånboken alldeles?
Pontus Wång
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Ojämn tomgång och hög bränsleförbrukning samt krångel me

Post by Baggis »

Det är alltså bara varvtalet som är ojämnt på tomgång? Inget "bupp-bupp"-bludder/misständning när du lyssnar vid avgasröret? För det fick min 2.0:a och då var det insprutarna som var kassa på sånt sätt att en del gav klart mer än de andra och de cylindrarna som fick för lite gick då magert.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Trash_bd
Posts: 4
Joined: 17 Jan 2015, 21:37
Location: Köping

Re: Ojämn tomgång och hög bränsleförbrukning samt krångel me

Post by Trash_bd »

Baggis:
Den morrar lite när jag accelererar men har inga ljud inget jag skulle vilja kalla för misständningar eller bluddrande för sig.
Pontus Wång
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Ojämn tomgång och hög bränsleförbrukning samt krångel me

Post by Baggis »

Trash_bd wrote:Baggis:
Den morrar lite när jag accelererar men har inga ljud inget jag skulle vilja kalla för misständningar eller bluddrande för sig.
Det jag försökte beskriva hände bara på tomgång/låga varv. Högre varv eller under körning så gick den helt normalt, men på tomgång "missade" den.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply