Växellådsproblem Renault Clio man. -99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
filofax_henka
Posts: 1
Joined: 08 Feb 2015, 22:25
Location: Sollefteå

Växellådsproblem Renault Clio man. -99

Post by filofax_henka »

Hej! Har haft problem under vintern med att Clion varit trögväxlad då det varit kallt och velat ligga kvar på växeln trots att jag lagt i neutral. Efter några minuter då den blivit varm har den fungerat helt normalt, liksom vid varm väderlek. I förra veckan så skulle jag backa ut över plogkanten och efter det fick jag bara i femman. Den gick att lägga i oavsett om kopplingen användes eller ej. De andra växlarna var omöjliga att få i. Knuffade in den i garaget och lossade kåpan på vänstersidan av lådan för att se om jag kunde se något konstigt, men icke. Tryckte lite lätt på ett av dreven (skulle tro det var femman) och det gav efter ca: 5mm. Tänkte att YES problem solved, men resultatet blev att nu får jag ej i någon växel alls! Har sökt i forumet, men inte riktigt hittat hur jag ska forska vidare för att lösa problemet? Tänker att med all kunskap som finns här så måste det finnas någon som kan ge mig vidare råd. Lådan var full med olja och vajern hel! Renalt/Volvoverkstaden trodde att jag lyckats lägga i 2 växlar då länkaget trycktes upp av plogkanten!!! Snälla ge mig npgra matnyttiga råd om vad jag ska prova eller undersöka så jag får igång den igen. Bilen har bara gått lite drygt 15000 mil, så lådan borde inte vara slut! /Henrik
Henrik Lindahl
Post Reply