Clio -10 Baklucka går ej att öppna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
johnnyborr
Posts: 4
Joined: 22 Feb 2015, 15:51
Firstname: Johnny
Surname: Borrenmo
Location: Karlstad

Clio -10 Baklucka går ej att öppna

Post by johnnyborr »

Hej alla
Jag har en Clio -10 som helt plötsligt fått för sig att inte öppna bakluckan när man trycker in knappen på luckan. Den har krånglat en del tidigare, men då tvärtom - den har öppnat sig när den inte ska öppna sig. Men nu är den helt död. Finns det något sätt att öppna den från insidan? Har inte instruktionsboken tillgänglig så jag gör det bästa och frågar er här :)

/Johnny
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Clio -10 Baklucka går ej att öppna

Post by Starbright »

99% säker att din öppningsknapp är problemet, mycket vanligt.

ja du kan öppna luckan inifrån.
det finns, om du kikar på låset, som en liten springa där du skjuter undan en mekanism, så öppnas luckan. Om du tittar så kommer du förstå. Tror det finns andra trådar med denna fråga, troligen finns bilder där.

Mvh Johnny
Johnny Söderström
johnnyborr
Posts: 4
Joined: 22 Feb 2015, 15:51
Firstname: Johnny
Surname: Borrenmo
Location: Karlstad

Re: Clio -10 Baklucka går ej att öppna

Post by johnnyborr »

Starbright wrote:99% säker att din öppningsknapp är problemet, mycket vanligt.

ja du kan öppna luckan inifrån.
det finns, om du kikar på låset, som en liten springa där du skjuter undan en mekanism, så öppnas luckan. Om du tittar så kommer du förstå. Tror det finns andra trådar med denna fråga, troligen finns bilder där.

Mvh Johnny
Tack för detta - jag ska genast kolla detta efter att dagens snöstorm lugnat ner sig lite :)

/Johnny
Johnny Borrenmo
jokers
Posts: 42
Joined: 11 Jun 2010, 14:20
Location: Ekerö

Re: Clio -10 Baklucka går ej att öppna

Post by jokers »

Jag har en Clio III -06 som hade liknande problem, backluckan öppnades helt random i tid och otid.... mycket störande :roll:

Sen gick säkringen... det var själva det elektriska låset som gått sönder.

Så om det inte är knappen är det förmodligen låset.. :)

/Chritian
johnnyborr
Posts: 4
Joined: 22 Feb 2015, 15:51
Firstname: Johnny
Surname: Borrenmo
Location: Karlstad

Re: Clio -10 Baklucka går ej att öppna

Post by johnnyborr »

Tack för tipsen, det funkade! Men nu till nästa lilla problem. Låset gick inte att använda elektroniskt så jag pillade loss knappen som man öppnar med och kunde komma åt den elektroniska anordningen så jag fick bort ärg eller likn. Nu funkar den, men precis när jag skulle sätta fast den igen, lossnade den lilla plåtfjädern i tryckanordningen och nu har jag inte den blekaste hur sjutton den satt. Har någon av er en sprängskiss eller liknande över denna så jag kan få tillbaka skiten så att den fungerar? ;)

/Johnny
Johnny Borrenmo
Post Reply