Batteribyte?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Batteribyte?

Post by Lalo59 »

Hejsan gottfolk.

Då var det dags för ett batteribyte efter hela 8 år av originalbatteriet.

Suck.

Det äldre batt var beklagligtvis frostskadat.

Tja efter 8 år så ger det upp av åldersutmattning.

Köpte ett Varta Blue Dynamic på 72 A.

Har läst att vid batteribyte så kommer elektroniken i obalans med det övriga.

Hur kan man lindra dessa konsekvenser?

Undrar:LG

PS- Glad Påsk till eder alla.
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Batteribyte?

Post by Stymie »

Du behöver inte oroa dig för obalans i systemet. Det som händer är att vissa prylar tappar sina inställningar (fönsterhissar, radiokod).

8 år är väl ok tycker jag. Tittar jag på de bästa blybatterierna (ej bil) så är de beräknade att klara 10-12 år.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Batteribyte?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Det tog endast 2 timmar att med stor försiktighet byta batteriet.

Lite trångt i batteriutrymmet.

Stor försiktighet när det gäller kablaget som har stor betydelse för bilens välmående.

Det tog en stund att komma underfund om hur batteripolens låsning fungerade.

Det visade sig att den var låst med en extra hake i dubbla ringar.

Tja.

När man lossat minuspolen så gick ett antal säkerhetsfunktioner igång som parkeringsljusen???

Mitt inbyggda larm började att ticka något relä.

Tja.

Sedan så var det bara att ta fram en stålborste och börja rengöra alla viktiga ytor.

Fetta in några delar med batterifett och naturligtvis dammsuga noga för det nya batteriet.

Tack för allt stöd.

Åkte till en vän som var välrustad när det gäller verktyg för demontering och återmontering av detta projekt.

Ha en fin dag allesammans.

Önskar:LG
Stymie wrote:Du behöver inte oroa dig för obalans i systemet. Det som händer är att vissa prylar tappar sina inställningar (fönsterhissar, radiokod).

8 år är väl ok tycker jag. Tittar jag på de bästa blybatterierna (ej bil) så är de beräknade att klara 10-12 år.
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Batteribyte?

Post by Starbright »

asså... 2 timmar???


Hur kan parkeringsljusen tändas när batteriet är bortkopplat?
Om bilen är upplåst skall larmet vara avslaget, hur kan det då isf trigga igång något?

Minuspolen sitter med en 10 mm mutter som man släpper på några varv.
+polen sitter likadant men för att enkelt kunna lyfta bort polen måste en tunnare + kabel som är 8 mm också skruvas bort.
Har man otur så kärvar själva metalldelen på polfoten och då får man ta till en avdragare.

Det är inget fel att man är försiktig och inte gör något förhastat med saker man inte kan så bra.

Men att byta batteri tar max och jag menar max 30 min att utföra.

Så nästa gång, fråga oss hur man gör, alternativt kolla i en haynes bok eller dyl
Innan du ger dig på något komplicerat.

Hur som, bra att du lyckades med bytet iaf. bra jobbat. Men tänk på vad jag sa här nu.

Och snälla,för guds skull, ge dig inte på kamremsbyte ;)
Johnny Söderström
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Batteribyte?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Ja kanske det var under bortskruvning av polklämman som parkeringsljuset gick igång.

Fråga mig inte hur?

Nyckelkortet var utdraget och allting verkade nollat........

Tja.

Jag/vi bytte i.a.f batteriet som var vårt uppdrag.

Du har säkerligen som proffsmekaniker bytt ett antal tusen batterier under alla dessa år som du aktivt jobbat med personbilar.

För mig var det 1 gången och jag var väldigt försiktig för att jag ville kunna starta bilen och köra hem och inte bogsera den till annan plats........

Känns väldigt gött att ha utfört något på sitt eget fordon och inte alltid behöva lämna det till andra.

Tack för dina råd.

Jag lovar att beakta dem i framtiden :D

Nä.

Kamremsbyte lämnar jag till en aktoriserad bilverkstad att utföra.

Brukar bli bäst så :D :D :D

Tja.

Gjort och klart bilen funkar efter att elektroniken hostade till något.

Men nu efter 48 tim så fungerar allt tillfredställande.

Ha det gott.

Önskar:LG

Starbright wrote:asså... 2 timmar???

Minuspolen sitter med en 10 mm mutter som man släpper på några varv.
+polen sitter likadant men för att enkelt kunna lyfta bort polen måste en tunnare + kabel som är 8 mm också skruvas bort.
Har man otur så kärvar själva metalldelen på polfoten och då får man ta till en avdragare.

Det är inget fel att man är försiktig och inte gör något förhastat med saker man inte kan så bra.

Men att byta batteri tar max och jag menar max 30 min att utföra.

Så nästa gång, fråga oss hur man gör, alternativt kolla i en haynes bok eller dyl
Innan du ger dig på något komplicerat.

Hur som, bra att du lyckades med bytet iaf. bra jobbat. Men tänk på vad jag sa här nu.

Och snälla,för guds skull, ge dig inte på kamremsbyte ;)
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Batteribyte?

Post by Dennis »

Om du kan få parkeringsljuset att lysa när du kopplat bort batteripolen från batteriet så ska du ha Nobellpriset! Alla energibolag vill anställa dig, tänk att kunna nå alla hushåll utan kraftledningar :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Batteribyte?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Tja.

Som sagt.

När jag höll på att skruva av kabelklämman till batteripolen så hände det både det ena och det andra.

Men som sagt.

Låt oss stänga detta ämne.

Om i framtiden jag ska demontera något så ska det kanske dokumenteras noga för att undvika tolkningsfel eller skrivfel :oops: :oops: :oops:

Ha det bra allesammans

:LG
Dennis wrote:Om du kan få parkeringsljuset att lysa när du kopplat bort batteripolen från batteriet så ska du ha Nobellpriset! Alla energibolag vill anställa dig, tänk att kunna nå alla hushåll utan kraftledningar :mrgreen:
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply