Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Baggis »

Jag är ju ännu mer "uppe" än vad du är, hehe! Skulle behöva hitta nån närmare tillhands än 60+ mil :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Robin »

Jamen just j-vlar. Syns ju inte i tapatalk :) ja då vettifaen !

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Baggis »

Satte tillbaka "UK-kardanaxeln" i helgen för att fastställa skillnaden när bilen är i trafik, för jag tog lös den medan bilen var avställd så hade inte i färskt minne hur det kändes. Visade sig vara klart mer vibrerande med den på plats.

Noterade även ett tydligt ljud under golvet där bakre stödlagret är så misstänker nu att det är nått sånt som spökar, trots att det inte känns nått speciellt när man snurrar lagret för hand med lös axel. Har bytt lager två ggr tidigare på den axeln men då har det märkts när man snurrar det för hand, kan lagret samtidigt kännas ok då och vara dåligt?

Märkligt är också den korta livslängden på lagren på axeln. Först c:a 1500 mil, sen c:a 1000 och om det nu är det som spökar så c:a 3000 mil. Originalaxelns stödlager höll typ 10 år och 17000 mil.

Finns en "bricka" framför lagercentrum som menas hålla undan "sk*t" men tveksamt om det funkar som tänkt är...
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Robin »

Jag insåg ganska snabbt när jag bytte axel att lagret inte skulle hålla länge då det inte var ett tätslutande lager. Jag tryckte in extrafett där det gick för att hålla fukten ute så gott jag kunde. Men sen sålde ja bilen efter 500mil så ja vet inte hur det höll. Men ett billigt pisslager var de från början :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Baggis »

Jo, UK-lagren är inte bra... Glömde skriva att de som nu är där är SKF-lager som såg ut vettigt täta.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Baggis »

Jag får korrigera mig själv lite. Tog lös axeln igen och kollade ännu en gång stödlagren och fann att det bakre inte lät helt ok. Så tar och byter bägge två för att eliminera dem som orsak.

Knutkorsen verkar dock fortsatt ok, inte tröga och inte glappa. Inte heller "teleskopgrejen" i främre änden verkar glapp eller trög. Har dock noterat att växelspaken rör sig ganska mycket framåt/bakåt när man släpper gasen/gasar på. Månntro om nedre motorfästet är nog så glappt... Det skulle ju iofs liksom kräva mer av "teleskopgrejen" när axeln är på plats, men borde väl rimligen inte få det att vibrera?

"Hardy-skivan" är i lite tveksamt skick också. Metallhylsorna går att vicka på ett antal millimeter. Minns dock inte hur "tight" det ska vara när de är nya. Nån som vet? Skivan är i alla fall inte sprucken e.d.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Baggis »

Om motorfästena i en egen tråd för att det ska vara lättare att hitta för alla och envar ->

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 25&t=16824
Last edited by Baggis on 27 Sep 2015, 22:15, edited 1 time in total.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Robin »

sk*t i hardyskivan, tror inte den påverkar vibrationerna.

Dock bakre motorfästet skulle kanske bytas.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Baggis »

Robin wrote:Dock bakre motorfästet skulle kanske bytas.
Känns lite så ja. Kollade runt på nätet men har inte hittat nånstans där det finns att köpa. De övre fästena däremot finns på flera ställen.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Tony »

Det är det nedre så om får paketet att gunga om det är dåligt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Baggis »

Tony wrote:Det är det nedre så om får paketet att gunga om det är dåligt
Ja, i längdled blir det ju det rörs då. Det är iofs kardanaxeln konstruerad för att hantera men kanske inte hur mycket som helst, hehe.

Annars kan man väl tänka sig att om t.ex det övre högra är i sämre skick än det vänstra så riskerar det att vrida motorn/lådan, vilket kanske är svårare för kardanaxeln att hantera än rörelse framåt/bakåt?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Baggis »

Nja, spåret med motorfästena har kallnat en del. Hade upp den på lyft och mekanikern som kikade på den noterade:

1/
Dåliga främre inre knutar på drivaxlarna, främst högra.

2/
När bilen kördes på lyften så märktes inget konstigt alls med kardanen. Däremot så kändes det tydliga vibrationer i bakre länkarmarna men inte i främre.

3/
Inget speciellt ljud hördes.

Han sa att han inte kan avgöra vad som felar, utan det är till att byta delar på måfå, hehe.

Själv konstaterade jag att det blev klart värre efter att jag hade haft isär kardanen och bytt bakre stödlagret. Jag såg såklart till att splinesen var på samma ställe.

Så hur 17 får man ihop detta med att vibrationerna bara finns med kardanen på plats? T.o.m med två olika finns de där. Kan det vara nått lager i bakaxeln? T.ex ingående lager som kommer att belastas annorlunda/mer med kardanen på plats?

Hur varm ska differentialen bli normalt? Den blir nu gränsfall till att vara så varm att det känns "o-komfortabelt" att känna på den.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Robin »

Jag skulle tippa på kardanen ändå. Behövs inte mycket för att den ska vibrera i den hastighet den snurrar.

Den blir ju även påverkad om den får högre belastning, alltså kör med den och inte kör den på lyften.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Baggis »

Robin wrote:Jag skulle tippa på kardanen ändå. Behövs inte mycket för att den ska vibrera i den hastighet den snurrar.

Den blir ju även påverkad om den får högre belastning, alltså kör med den och inte kör den på lyften.
Fast vibrationerna finns ju även med den gamla original-kardanen, som dock har dåligt bakre stödlager, vilket jag inte tidigare har sett vara orsak till vibrationer utan mer oljud under golvet.

Komplicerat :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Baggis »

För feleliminering: Hur "tungt" ska det gå att tvinga runt viskokopplingen? T.ex med löstagen kardanaxel eller via ett bakhjul? Med löstagen kardanaxel kan jag snurra den men då måste jag ta i rejält hårt.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply