Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Scenic RX4 bakaxeltätningar+kardanaxel

Post by Baggis »

Min RX4 ser sannerligen till att göra livet spännande 8)

Byte av växellåda, insprutare, mm mm ifjol. Funkade tills nyår då troligen en av kina-insprutarna blev less på livet. Stått avställd nån månad nu. Nyss bytt till Bosch-insprutare(som även är specade för flexifuel-motorer, vilket kan vara bra då jag brukar köra på E85) som ännu bara har testats på gården och då funkat bra.

Tänkte sätta den i trafik nu i maj men vid senaste test-startandet på gården så noterade jag en rejäl oljepöl på sanden under bakaxeln. Visade sig vara från kardanaxelns "inlopp" som det i princip rann olja. Dessutom verkade det som om det hade börjat rinna när jag startade bilen och hade den stående på tomgång, vilket verkar smånipprigt om man så säger, hehe. Till saken hör att det aldrig har läckt därifrån tidigare, bara från ena drivaxelns "inlopp". Månntro om tiden den har stått still kan ha fått tätningen att ge upp?

I en verkstadsbok jag har så framgår det att byte av tätningarna inte borde vara "helt omöjligt", i alla fall inte jämfört med byte av växellåda, hehe! I grova drag bort med kardanaxeln, lossa och sänka ned "klumpen" varefter det ska gå att få ur drivaxlarna.

Tänkte om nån har erfarenhet av det och vet vad det ska vara för tätningar?
Last edited by Baggis on 01 Sep 2015, 08:51, edited 1 time in total.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar

Post by Baggis »

Nå jag får väl göra som jag brukar, fixa genom "learning by doing" :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar

Post by Stymie »

Själv är bäste dräng!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar

Post by Baggis »

Stymie wrote:Själv är bäste dräng!
8)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar

Post by Baggis »

"Learning by doing" är på gång nu. Påbörjade projektet för nån dag sedan. Beskrivningen av hur man går till väga som jag har i en PDF-fil var högst användbar. Dock som vanligt så går det inte "som på räls" och utan knöligheter, så började med att den långa 27 mm:s hylsa som jag visste skulle behövas för att få lös viskokopplingen från kardanklumpen skulle införskaffas i den närliggande världsmetropolen Kalix :wink: utan framgång. Besökte 5-6 affärer men ingen hade större dimension av långa hylsor än 22-23 mm. Fick dra iväg till en annan världsmetropol kallad Haparanda där Swedol hade en sån rackare. (Bokstavligen EN kvar i lager!)

Sen när jag skulle försöka få lös muttern så var det totalt omöjligt, den satt som berget, trots en massa "rostflash" som har hjälpt många gånger tidigare. Testade lyfta upp bilen ännu högre för att komma åt med en förlängare men inte heller det hjälpte. Tänkte då att jag chansar på att muttern är lättare att få lös om jag tar lös hela "klumpen", väl medveten om att det kunde vara riskfyllt eftersom den verkade hållas fast via drivaxlarna och enligt instruktionerna åtdragen handbroms. Tänkte dock försöka låsa fast mha fästhålen till ryckutjämnaren. Dock visade det sig vara så att de hålen sitter på andra sidan viskokopplingen = bara lite motstånd när jag försökte lossa muttern. Tänkte just låta klumpen bli ankare när jag kom på att testa "knyck-dra-slå" på muttern, trots att den inte hölls emot av annat än trögheten i viskokoppling och se då inträffade ett mirakel och muttern nästan gängade ut sig själv! Högst besynnerligt men ack så välkommet! :mrgreen:

Noterbart är att klumpen var i stort sett torr på olja. Det mesta hade runnit ur från kardanaxelns "hål". (Medan den har varit avställd under några månader)

Kollade priser på Renaults orginaltätningar, hade låga förväntningar om vettiga priser och de besannades med råge... 960 kr för alla tre...!

Dimensionen är 48x62x8 på den till kardanaxeln och 38x52x8 på de till drivaxlarna. Ser att det finns att gå tag på till avsevärt lägre pris från bl.a UK, eller vet någon av er var man kan hitta sådana till vettigt pris här i Sverige?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar

Post by Tony »

Måste ju finnas ställen som håller på med sånt som kan sälja billiga. Image
Är ju viss skillnad mot original pris :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar

Post by Baggis »

Japp, från UK hittade jag flera som säljer dem och som du skriver till avsevärt lägre priser :) Fast frakten kostar lika mycket som tätningarna :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar

Post by Baggis »

Hittade ett ställe i UK med vettig frakt så nu är det bara att vänta på posten 8)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar

Post by Robin »

Fått ihop liket :wink:
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar

Post by Baggis »

Om det var en fråga så nej, inte ännu :wink: Fick nämligen tätningarna från UK idag och hann bara få dem på plats ikväll så resten av det roliga återstår ännu :)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar

Post by Robin »

Lycka till, alltid roligt när folk avslutar trådar :) och även att du får rull på den igen :D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar

Post by Baggis »

Robin wrote:Lycka till, alltid roligt när folk avslutar trådar :) och även att du får rull på den igen :D
Tackar! Ska försöka komma ihåg att uppdatera hur det går/gick 8)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar

Post by Baggis »

Igårkväll fick jag dit bakaxeln efter sedvanligt stök och bök 8) Återstår nu att fylla olja i den, få ned bilen från upp-pallningen och testköra! Kommer dock inte att ta den i trafik förrän tidigast måndag då det är juni då jag är för snål för att betala skatt för hela maj retroaktivt... :wink: (Varför kan de inte sluta med de där dumheterna och fixa dygnsskatt på *alla* bilar??)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar

Post by Robin »

Kollade på en rx4 diesel för ett tag sen, och det var fan inte roligt :/
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Scenic RX4 bakaxeltätningar

Post by Tony »

Där är det iaf dygnsskatt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply