Hjullager bak Laguna I 1998

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
marcelito_81
Posts: 2
Joined: 28 Apr 2015, 09:51
Firstname: Marcelo
Surname: Ormazabal
Location: Göteborg

Hjullager bak Laguna I 1998

Post by marcelito_81 »

Hej alla Renault ägare och entusiaster. Har en liten svårnöt fråga för mig då jag inte kan något om bilar. Har en Laguna I från 98. Fick ett konstigt bullrande ljud bakifrån. Frågade min mekaniker och han konstaterade att det var hjullagret som låter och måste bytas. Ringde Hedin bil för att se vilken hjullager det var till min bil men fick inte ut mer än att det kostade 1130:- vilket är skitdyrt då reservdelar24 har för 170:-
Min fråga är, exakt vilken hjullager är det jag ska köpa till min bil. Har den ABS?, är det en skiv- eller Trumbroms? hur många hål har hjullagret?

Skulle uppskattas om någon kunde hjälpa mig.
Marcelo Ormazabal
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hjullager bak Laguna I 1998

Post by Tony »

För det första, så hamnade det lite fel, för det här är väl inget mekprojekt i den bemärkelsen, för dig verkar det vara ett projekt, fast jag kallar det service.
Alltså ärligt talat så skulle jag lämna in bilen, då du inte ser skillnad på en trumbroms eller bromsskiva, inte vet hur många bultar som fälgen sitter med, aldrig testat och bromsa så hårt när det är halt att man märker om det är abs.
Och jag kan sätta en 100 på att du inte kan hitta ett bakre hjullager för 170 kr, fram ja. För om dom sagt över 1000 kr så är det med stor säkerhet skivor bak
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hjullager bak Laguna I 1998

Post by Tony »

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
marcelito_81
Posts: 2
Joined: 28 Apr 2015, 09:51
Firstname: Marcelo
Surname: Ormazabal
Location: Göteborg

Re: Hjullager bak Laguna I 1998

Post by marcelito_81 »

Marcelo Ormazabal
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Hjullager bak Laguna I 1998

Post by Dennis »

Skruvat har noll koll som vanligt! Skruvade i huvet också för det går inte att förklara för dem att de har fel!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Hjullager bak Laguna I 1998

Post by Starbright »

77 01 210 004 är till bilar med trumbroms. Detta lager pressas i trumman. passar ej bil med skiva bak. Om det är samma storlek till din bil låter jag vara osagt då det verkar vara väldigt osäkert vad du har för bromsar, vilket är lite konstigt att du inte vet då man bara kan böja ned huvudet och kolla.
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Hjullager bak Laguna I 1998

Post by Dennis »

Starbright wrote:77 01 210 004 är till bilar med trumbroms. Detta lager pressas i trumman. passar ej bil med skiva bak. Om det är samma storlek till din bil låter jag vara osagt då det verkar vara väldigt osäkert vad du har för bromsar, vilket är lite konstigt att du inte vet då man bara kan böja ned huvudet och kolla.
Även rummbromsalternativet har hub på Laguna. Så de så!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply