Klonk-ljud på Clio II

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Gunnarsson
Posts: 1
Joined: 13 May 2015, 12:52
Firstname: Sebastian
Surname: Gunnarsson
Location: Umeå

Klonk-ljud på Clio II

Post by Gunnarsson »

Hej!

Är ny på forumet och skulle väldigt gärna ta emot lite råd!

Jag äger en Clio II 1.2 16v -01 (14.500mil).

Sedan några dagar har jag upptäckt ett nytt ljud som jag inte än lyckats lokalisera, men som kommer någonstans från motorutrymmet.

Ljudet som uppstår är ett (alltså 1st) klonk och det kommer 1 gång när man gasar efter att man haft kopplingen nere. Även när man avbryter pådrag plötsligt kan det uppstå.
Framförallt tydligt när man nybytt växel för om man kopplar och slänger i samma växel igen upplever jag ljudet mer sällan.

Till saken hör kanske att jag väldigt nyligen (20mil) bytt en damask på yttre drivknuten, efter att först på plats rengjort denna och fettat in på nytt. Dumma renault som inte gjort dem avtagbara!
Dock har jag innan detta aldrig upplevt några bekymmer med denna och tänkt att den klarat sig trots en tids dålig damask.

Låter inget speciellt ljud vid pådrag och vänster/högersväng som brukligt vid yttre drivknutsproblem.

Kan det låta såhär vid skadad yttre drivknut eller tror ni mer på motorfäste/växellåda/inre drivknut?

Tar tacksamt emot tips på vilka delar jag bör felsöka, samt hur :)
Sebastian Gunnarsson

Clio II 1.2 16v -01
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Klonk-ljud på Clio II

Post by Dennis »

För det första så är alla drivknutar som Renault använder delbara från axeln.

När man gör detta jobb så måste man vara ytterst försiktig så att inte inre knuten glider ur sin kopp. Då kan hända att nållagerna i inre knuten faller isär.

Det är inte helt ovanligt att det nedre motorfästet som verkar som en krängningshämmare för drivlinan ger upp i gummivulkningen med klonkljud som resultat.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply