Kylproblem på Laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
husse
Posts: 9
Joined: 21 May 2003, 17:58
Location: Sweden

Kylproblem på Laguna

Post by husse »

Hej

Min Laguna RT 2,0 -98 blir alldeles för varm. Jag har sett i forumet att flera har haft problem med igensatta värmepaket, det tror jag inte att jag har. Däremot tror jag att kylaren är igensatt. Den övre slangen till kylaren är varm efter körning medan den nedre är kall.

Räcker det med att köra någon sorts kylarrens genom den eller kan man spola kylaren på samma sätt som några har gjort med värmepaketet? Om inte, måste man byta kylaren då och hur gör man det i så fall?

Jag kan lägga till att jag har bytt termostaten (den var inte vacker) och använder original kylarvätska.

Mvh
Tord
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by husse</i>
<br />Hej

Min Laguna RT 2,0 -98 blir alldeles för varm. Jag har sett i forumet att flera har haft problem med igensatta värmepaket, det tror jag inte att jag har. Däremot tror jag att kylaren är igensatt. Den övre slangen till kylaren är varm efter körning medan den nedre är kall.

Räcker det med att köra någon sorts kylarrens genom den eller kan man spola kylaren på samma sätt som några har gjort med värmepaketet? Om inte, måste man byta kylaren då och hur gör man det i så fall?

Jag kan lägga till att jag har bytt termostaten (den var inte vacker) och använder original kylarvätska.

Mvh
Tord
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">va bra att det är så då är ju kylaren bra, eftersom den kyler vattnet,vattnet kommer in i kylaren och blir kallt...det är ju inte så att det kommer in kall vatten och värms upp i kylaren.temp mätaren kanske visar fel. tror inte på kylaren eftersom den kyler..eller hur tänkte du????? att vattnet in i kylaren skall vara kallt åxå????? då kan man köra utan kylare..
husse
Posts: 9
Joined: 21 May 2003, 17:58
Location: Sweden

Post by husse »

Problemet är att tempen går upp väldigt högt, upp på det tätstreckade området, speciellt om man har kört en stund och sedan står stilla. Det verkar som om det vore cirkulationsproblem, t.ex. p.g.a. en igensatt kylare eller något liknande. Tempen går ner en aning när man motorbromsar.

Jag trodde att vattnet ut från kylaren borde vara lite ljummet om man har kört på tomgång en längre stund eftersom man då inte har någon fartvind som hjälper till.
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Ofta kan man kjenna om kylaren ar igensatt, då får man "kalla områden" på den. jag plockade bort en kylare en gång (inte renault) skjølde varm vatten igjenom den baklanges då lossnade sk*ten och kylaren kunde åter anvandas..
Ante
Posts: 16
Joined: 03 Feb 2004, 10:19

Post by Ante »

Om tempen går upp när du står stilla låter det nästan som om elfläckten inte funkar som den skall. Det sitter nog en termostat till den nånstans kanske den som gett upp ?
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

tänkte just säga att du kan kika efter fläkten..

Det finns en termostat i kylaren som styr fläkten. Börja med att starta bile å kör den tills den är normalvarm, stäng av å kika om fläkten går igång.. gör den inte det kan du koppla lös kablarna från kylarswitchen och brygga dom två kontakterna med en kabel eller något och dra sen till originalkablaget å prova samma procedur igen.. funkade det?

Funkar det fortfarande inte kan du ju kika om du har lämplig spänning i kablaget.. kolla även säkringen. Funkar allt kan du kolla om du har jord mellan kabeln och chassit.

Har du nu fortfarande ingen lösning kan det va fläktmotorn som gett upp.

lycka Till!
husse
Posts: 9
Joined: 21 May 2003, 17:58
Location: Sweden

Post by husse »

Hej

Fläkten fungerar bra så det är bara till att byta termoswitchen.

Tack för tipsen.

Tord
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

np..
husse
Posts: 9
Joined: 21 May 2003, 17:58
Location: Sweden

Post by husse »

Hej igen och tack för alla tips. I samband med att jag bytte startmotorn och samtidigt drog en extra jordkabel till startmotorn så gick jag igenom alla kontakter jag kunde hitta och gjorde rent dessa och motionerade dem. Efter det så har kylproblemet försvunnit. Det verkar som att det var glappa kontakter till diverse givare. Hur som helst så fungerar allt som det ska just nu.

Tord
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Grattis! Kul att det löst sig! Då är det bara att njuta nu då! [:)][^]
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

Ska byta fläktmotorn på min Laguna -96 och har ev. fått tag i en begagnad motor som tillhörde en Laguna -99. Båda utan AC. Fungerar -99:ans till en -96:a?

Och under vilken kategori kan man hitta fläktmotor när man söker på nätet?
Post Reply