Femte växeln hoppar ur sitt läge ,, Renault Laguna 00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
wresse
Posts: 7
Joined: 31 May 2015, 00:16
Firstname: Magnus
Surname: Wretman
Location: åtvidaberg

Femte växeln hoppar ur sitt läge ,, Renault Laguna 00

Post by wresse »

Hej min trogna Renault Laguna börjar få sjukdoms symtom ,, 5 ans växel hoppar ur när man kör får man sitta och riktigt mol hålla växelspaken detta kom från dag till annan har någon av er något tips på vad det kan bero på är det växellåds byte ?? Tacksam för svar ..
magnus wretman
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Femte växeln hoppar ur sitt läge ,, Renault Laguna 00

Post by Stymie »

Inget ovanligt fel, men det är troligen någon låsning som lossnat för drevet för femmans växel. Brukar vara möjligt att komma åt utan att riva lådan. Jag har inte gjort en sådan operation själv, men har förstått att man lutar bilen (vet inte vilken sida) för att växellådsoljan inte ska rinna ur helt. Sedan ska drivaxel och en täckplåt på lådan bort. Sedan ser du vad som behöver göras.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
wresse
Posts: 7
Joined: 31 May 2015, 00:16
Firstname: Magnus
Surname: Wretman
Location: åtvidaberg

Re: Femte växeln hoppar ur sitt läge ,, Renault Laguna 00

Post by wresse »

Stymie wrote:Inget ovanligt fel, men det är troligen någon låsning som lossnat för drevet för femmans växel. Brukar vara möjligt att komma åt utan att riva lådan. Jag har inte gjort en sådan operation själv, men har förstått att man lutar bilen (vet inte vilken sida) för att växellådsoljan inte ska rinna ur helt. Sedan ska drivaxel och en täckplåt på lådan bort. Sedan ser du vad som behöver göras.
Tack för tipset då vet jag inte vad jag ska göra med den blir väl återvinningen skroten för den i sådana fall ..
magnus wretman
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Femte växeln hoppar ur sitt läge ,, Renault Laguna 00

Post by Stymie »

___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
wresse
Posts: 7
Joined: 31 May 2015, 00:16
Firstname: Magnus
Surname: Wretman
Location: åtvidaberg

Re: Femte växeln hoppar ur sitt läge ,, Renault Laguna 00

Post by wresse »

Hej igen tack för tips och länkar då har man något att göra i helgen hoppas den är reparations bar saknar min trogna Renault ...
magnus wretman
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Femte växeln hoppar ur sitt läge ,, Renault Laguna 00

Post by figgesoft »

kolla motorfästen med. hade liknande på en megane, det var fästet under växellådan som var sprucket.
(se om motorn är stum eller rör sig när du går till dragläge med handbroms dragen.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
wresse
Posts: 7
Joined: 31 May 2015, 00:16
Firstname: Magnus
Surname: Wretman
Location: åtvidaberg

Re: Femte växeln hoppar ur sitt läge ,, Renault Laguna 00

Post by wresse »

wresse wrote:
Hej igen tack för tips och länkar då har man något att göra i helgen hoppas den är reparations bar saknar min trogna Renault ...
Jag har i dag hissat upp bilen på vänster sida , demonterat Hjulet och Innerskärmen ,, Behöver man demontera något mera än bara den kåpan som sitter med 3 bultar innan man kan skruva i sär det och se om det är drevet som har lossnat ?? Någon som gjort detta och som vet hur man gör som kan vara behjälplig med att berätta hur det gick till ?? Tack på förhand
magnus wretman
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Femte växeln hoppar ur sitt läge ,, Renault Laguna 00

Post by Tony »

Nej det behöver du inte, ev sitter ett stag ivägen som du får fälla ner för att komma åt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
wresse
Posts: 7
Joined: 31 May 2015, 00:16
Firstname: Magnus
Surname: Wretman
Location: åtvidaberg

Re: Femte växeln hoppar ur sitt läge ,, Renault Laguna 00

Post by wresse »

Tony wrote:Nej det behöver du inte, ev sitter ett stag ivägen som du får fälla ner för att komma åt

Tack allihop då ska jag ge mig på det under dagen så får vi se hur det ser ut när väl kåpan är borta ..
magnus wretman
wresse
Posts: 7
Joined: 31 May 2015, 00:16
Firstname: Magnus
Surname: Wretman
Location: åtvidaberg

Re: Femte växeln hoppar ur sitt läge ,, Renault Laguna 00

Post by wresse »

wresse wrote:
Tony wrote:Nej det behöver du inte, ev sitter ett stag ivägen som du får fälla ner för att komma åt

Tack allihop då ska jag ge mig på det under dagen så får vi se hur det ser ut när väl kåpan är borta ..
Hej igen jo då när kåpan demonterades sa det plums i oljebyttan ut faller en större bult så nog sjutton var allt löst där inne bakom kåpan .. det rann givetvis ut växellådsolja med var fyller man på ny igen ?? är det någon här som kan tipsa mig om det ? Tack på förhand
magnus wretman
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Femte växeln hoppar ur sitt läge ,, Renault Laguna 00

Post by Robin »

Jaa du ser :)

Lådolja fyller du genom nivåpluggen.Den finns fram på lådan i mitten ungefär, alltså mellan lådan och kylaren. Jag brukar trä på en transparent slangbit på 1liters oljeflaskorna. Dom brukar ju ha sånt där rör som man drar ur locket.

Trä på slangen och sen ner i lådan genom nivåpluggen. Fyll tills det börjar sippra ut där.

Nivåpluggen är en plastskruv som man skaa kunna skruva upp med handkraft men kan sitta så pass att man får använda en tång.

Här har du en länk på hur pluggen brukar se ut :)

http://www.cliosport.net/threads/gearbox-oil.519615/
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Femte växeln hoppar ur sitt läge ,, Renault Laguna 00

Post by Tony »

Om du hade läst länkarna som finns högre upp så hade du fått svar på var du fyller olja ;)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply