Stillastående Grand Scenic

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hejamartin
Posts: 6
Joined: 28 Jan 2014, 11:28
Firstname: Martin
Surname: Klasson
Location: Tvååker, Varberg

Stillastående Grand Scenic

Post by hejamartin »

Hej hej Renault-fantaster (eller ni som bara äger för måstes skull)

Jag har en Grand Scenic, 05'a, Diesel.
Är i behov av sätena – så bilen är ju viktig - men sedan i fredags står den still inne i stan.

Jag har märkt av att det känns som att det har tagit ett par tiondelar extra för att den skall tända till så att motorn brummar.

Men i fredags, så körde vi 2 mil, in på Granngården. Men sen när vi gick ut, så låste jag upp bilen – med alla barn faststpända. Men iväg kommer vi inte.

El verkar finnas – tanken är full. Däremot har jag ingen display – för den har slutat fungera, och har inte fått viljan eller ekonomin att den skall kunna lagas just nu. Dyr del att byta.

- så jag kan inte se om det är något felmeddelande som skulle avslöja problemet.

Dagen efter, så var batteriet nog mer dött.. efter att ha provat starta ett flertal gånger.

Men jag kan inte ge er så mycket mer att gå efter, men känner ni till problemet. Är det dyrt som i - bränslepumpen? Kan det vara startspärr som en litet litet mer kunnig än jag nämnt?

Bilen är viktig, och nu är det semestertider på verkstäder, å svårt att få tid. Sen vet jag inte hur mycket jag har råd innan det skall vara mer lägligt att se sig till tippen med bilen.

Någon av er som kan svara? Finns det några åtgärder? Tack.
/ Heja - Renault Grand Scenic -04. Går, går inte, går, går inte...
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Stillastående Grand Scenic

Post by Stymie »

Hej Martin 'Heja' Klasson

Sååå, ta lite starthjälp för att utesluta batteriet och för låg spänning. Har du soppa fram och ingen luft vid handpump eller bränslefiltret?
Last edited by Stymie on 06 Jul 2015, 21:33, edited 1 time in total.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
hejamartin
Posts: 6
Joined: 28 Jan 2014, 11:28
Firstname: Martin
Surname: Klasson
Location: Tvååker, Varberg

Re: Stillastående Grand Scenic

Post by hejamartin »

Novis som jag är...

Men Stymie, det jag gjorde igår – var att ta en frisk bil å försökte ladda upp min bil i 4-5 minuter med varvtal på 1500. Min fail-bil var då avstängd. Men efter jag kopplat ur laddarna.. så fanns det nu inte ett försök till start när jag tryckte på ON.

Soppa fram? Nah, har ju tanklocket där bak ;) Som du förstår.. så är jag inte kunnig att veta hur jag ser saker som handpump, bränslefiter eller ja.. kan du guide mig, annars googlar jag gärna – men du som har renault-kunskaper vet nog mer ;)
/ Heja - Renault Grand Scenic -04. Går, går inte, går, går inte...
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Stillastående Grand Scenic

Post by Stymie »

Poängen med starthjälp är ju att ha den andra bilen igång och ihopkopplad med din så att du kan prova flera gånger. På några minuter laddas inte batteriet upp tillräckligt. Jag har aldrig tittat under huven på en Scenic II så jag kan inte leda dig rätt där.

Du har ingen trevlig kompis med lite mer kunskap om bilar som kan hjälpa till?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
hejamartin
Posts: 6
Joined: 28 Jan 2014, 11:28
Firstname: Martin
Surname: Klasson
Location: Tvååker, Varberg

Re: Stillastående Grand Scenic

Post by hejamartin »

Stymie wrote:Poängen med starthjälp är ju att ha den andra bilen igång och ihopkopplad med din så att du kan prova flera gånger. På några minuter laddas inte batteriet upp tillräckligt. Jag har aldrig tittat under huven på en Scenic II så jag kan inte leda dig rätt där.

Du har ingen trevlig kompis med lite mer kunskap om bilar som kan hjälpa till?
Ah, jag lästa innantill på startkablarna – och vågade därför inte ha den dåliga igång samtidigt.. samtidigt som det stod att ett par minuter skulle räcka. Ville gärna inte lyckas breaka bilen jag lånade ;)

Min bror är duktig, men samtidigt så bor jag nu för långt bort från alla från förr ;/ Heja Varberg ;)
/ Heja - Renault Grand Scenic -04. Går, går inte, går, går inte...
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Stillastående Grand Scenic

Post by john »

Namn och ort på inläggen gäller!!!!
John Ignell Enviken
hejamartin
Posts: 6
Joined: 28 Jan 2014, 11:28
Firstname: Martin
Surname: Klasson
Location: Tvååker, Varberg

Re: Stillastående Grand Scenic

Post by hejamartin »

john wrote:Namn och ort på inläggen gäller!!!!
Sorry, visste inte om detta. Uppdaterat John,
/ Heja - Renault Grand Scenic -04. Går, går inte, går, går inte...
Post Reply