Startproblem Laguna RT

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
husse
Posts: 9
Joined: 21 May 2003, 17:58
Location: Sweden

Startproblem Laguna RT

Post by husse »

Hej
Min Laguna RT 2,0 -98 vill inte starta. Batteriet är fräscht. Alla lampor tänds som de ska vid start. Startmotorn går inte, någon gång kan det knäppa till i startmotorn. Om det är startmotorn, är det krångligt att byta den själv? Jag skulle vilja kolla relät till startmotorn, var hittar jag det? Jag har sett i forumen att flera har haft fel på tändningslåset som gör att startmotorn inte går.

Ett annat problem:
Jag vill också kolla tempgivaren till kylfläkten. Var sitter den och hur kan man enklast kolla om den fungerar som den ska?

Tord
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Det låter helt klart som startmotorn, prova "jucka" bilen fram, och tillbaks för å se om den startar i ett annat läge, annnars om du vill börja meka står det väldigt utförligt i Haynesmanualen hur du ska göra för att ta bort startmotorn. Ett tips kan vara att lämna in den och få den rekondad, startmotorn alltså.

Vad är eg. ditt andra problem?
husse
Posts: 9
Joined: 21 May 2003, 17:58
Location: Sweden

Post by husse »

Tack för tipset, men "juckmetoden" har jag redan provat. Jag får titta på startmotorn.

Det andra problemet är att motorn blir för varm, speciellt när jag står stilla. Fläkten fungerar när jag kör den manuellt, men det verkar som att den inte får signal från tempgivaren att gå igång.
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Byt tempgivaren till fläkten. Busenkelt. Just den givaren brukar sitta på själva kylaren.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det kan vara värt att pröva startmotorn "på plats" innan du river ner allt! Det kan vara fel på tändningslås mm! Om du leker lite ormmänniska kan du ta loss ledningen till solenoiden (tunn ledning på startmotorn) pröva med att sätta ström direkt till flatstiftet går startmotorn då, finns felet i startsystemet i övrigt!
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Ang överhettnignen så svarade jag i din andra tråd om just det..

å kjellin har rätt, kolla startmotorn innan du börjar operera.. ;)
husse
Posts: 9
Joined: 21 May 2003, 17:58
Location: Sweden

Post by husse »

Det var startmotorn, den är bytt så nu kan jag i alla fall förflytta mig.

Tack för alla tips.
Post Reply