Clio 99 startar ibland

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
HansC
Posts: 1
Joined: 15 Jul 2015, 21:03
Firstname: Hans
Surname: Cruse
Location: Åkersberga

Clio 99 startar ibland

Post by HansC »

Hej alla!

Jag är helt ny på forumet och med Renault. Köpte en Clio 99 häromåret och den har gått som en klocka (och gör det fortfarande när den väl startar). Jag är nöjd och vill gärna att den rullar vidare!

Hur som helst, som bakgrundsinformation kan jag ge att bilen har ett eftermonterat (men deaktiverat) larm och att nyckeln med fjärrkontrollen för centrallåset är borttappad någonstans, så jag kör helt enkelt med den nyckel som inte har några knappar. Sen jag köpte bilen så har det varit lite knas med startspärren. Ibland så blinkar lampan snabbt när jag vrider på tändningen, vilket jag förstått beror på att spärren slår till. Oftast hjälper det med att bara vända nyckeln (i extrema fall gå ur bilen, låsa den och sen låsa upp den igen) och så går den igång. Symptomen på att startspärren är till är ju just att startmotorn går men motorn drar inte igång.

Nu har jag fått startproblem där startspärrslampan inte blinkar. Jag slår på bilen, vrider till läge 2, allt tänds och slocknar (inklusive startspärrslampan) som man kan förvänta sig att det gör när man ska starta bilen. Sen vrider jag till start och startmotorn går men det tar inte. Häromdagen när det hände fick jag ringa assistansen som kom och satte på kablar, men det var nog bara en tillfällighet att den startade då. Bärgaren sa att batteriet är kasst, men det är nu bytt och det är fortfarande likadant. Fick hjälp av några killar idag att knuffa mig ur vägen efter en bilfärjetur, pinsamt värre. Särskilt när jag väl kommit i land prövar att starta bilen och den tar direkt.

Går som sagt som en klocka även om det känns som att motorn vibrerar lite mer än normalt men det har den gjort ett tag.

Jag läste på forumet om vevaxellägesgivare som kunde spöka med enligt vad jag förstod liknande symptom. En kompis till mig tror på trilskande startspärr i kombo med det urkopplade larmet men då känns det som att den borde indikera.

Förslag? Idéer? Köpa ny bil (helst inte, jag gillar min Clio trots att jag är nära två meter lång...)?
Hans Cruse Åkersberga
Renault Clio-99
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio 99 startar ibland

Post by Stymie »

Jag tror på vevaxelgivaren.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Clio 99 startar ibland

Post by örnen »

Hej
Du skriver att "startmotorn tar inte" menar du då att startmotorn inte drar runt motorn?

När bilen inte startar har du provat med startgas? detta test talar om för dig om det är tändning eller bränsle som spökar.

Då jag själv har "bråkat" med en clio -98 åt dottern så vet jag att det finns några saker man bör kolla på en clio.
1. jordflätan mellan motor o kaross.
2. vevaxellägesgivaren o kontaktstycket(glapp)
3. byt rotor o fördelarlock.

På min bil var det rotorn som hade en spricka, jag kollade en massa saker o var på väg att ge upp, bytte rotor o fördelarlock "bara för att göra någonting" sedan dess har bilen funkat.

Ge inte upp, kämpa på!
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
Post Reply